Vrei să fii fericit? Cumpără experienţe, nu lucruri

Cei mai mulţi dintre noi muncesc şi pentru asta primesc o sumă de bani – formă de recompensă a efortului şi a priceperii – prin care își pot asigura traiul de zi cu zi. După ce ne plătim toate facturile, ratele la bancă, punem un pic şi în borcanul cu economii pentru zile negre sau pentru un obiectiv mai costisitor, pentru mulţi dintre noi, nu mai rămân prea mulţi bani. Acesta este momentul în care fiecare ar fi bine să se asigure că felul în care îşi cheltuie restul de bani să fie bine gândit.

Să cheltuim bani pe experienţe, mai degrabă decât pe lucruri

O cercetare condusă de dr. Thomas Gilovich profesor de psihologie la Universitatea Cornell, a analizat ce anume îi face pe oameni fericiţi atunci când cheltuie bani. Ceea ce Gilovich a urmărit în studiul său a fost atitudinea vizavi de cumpărături a oamenilor, comparând felul în care se simt când cheltuie pe bunuri materiale față de sentimentele generate de cheltuiala pe experienţe.

După 20 de ani de studiu, echipa de cercetători de la Cornell a ajuns la o concluzie foarte interesantă: în mod paradoxal, lucrurile pe care le achiziţionăm nu ne aduc fericirea pe termen lung. Oamenii sunt, în cele din urmă, mult mai fericiţi atunci când au anumite experienţe, și nu când acumulează obiecte.

De cele mai multe ori, oamenii cred că cheltuirea banilor pe o experiență nu este la fel de înțeleaptă precum ar fi o investiție într-o posesiune materială”, a explicat Gilovich. „Ei tind să creadă că experiența vine şi trece într-o clipă și vor rămâne cu foarte puțin în comparație cu a deține un obiect. Dar, în realitate, ne amintim de experiențe mult timp după ce le-am trăit, în timp ce foarte curând ne obișnuim cu posesiunile noastre. În acelaşi timp, ne bucurăm și de anticiparea că urmează să avem o experiență mai mult decât anticiparea deținerii unei posesiuni.


Paradoxul posesiunilor

Presupunem că fericirea pe care o simţim atunci când cumpărăm ceva va ţine tot atât timp cât lucrul însuși. Pare a fi o prezumpţie intuitivă aceea în care investiţia în ceva ce putem vedea, auzi sau atinge permanent oferă cea mai mare valoare. Dar nu este chiar așa. Iată de ce:

Ne obişnuim rapid cu noile posesiuni. Ceea ce la un moment dat era nou şi incitant, rapid devine normă, ceva obişnuit. „Unul dintre dușmanii fericirii este obișnuința”, a spus Gilovich. „Cumpărăm lucruri care să ne facă fericiți și chiar reușim să ne simţim aşa. Dar, numai pentru o vreme. Lucrurile noi sunt interesante pentru noi la început, dar apoi ne familiarizăm cu ele.”

Ridicăm tot timpul ştacheta. Noile achiziţii duc şi la noi aşteptări. Imediat ce ne obişnuim cu noile achiziţii, căutăm ceva şi mai bun. Posesiunile, prin natura lor, favorizează comparaţiile. Cumpărăm o maşină nouă şi suntem în extaz până ce un prieten cumpără una mai nouă – şi tot timpul, este cineva în apropierea noastră care are ceva mai bun, mai nou, mai tare…

Așadar, să nu ne cheltuim resursele financiare pe lucruri, deoarece, fericirea pe care o aduc se estompează rapid.


Puterea experienţei

Ceea ce experimentăm direct este ceea ce ne construiește, ne dezvoltă, ne definește.

Experiențele devin o parte a identității noastre. Noi nu suntem posesiunile noastre, ci suntem un cumul al tuturor experienţelor noastre, a tot ceea ce am văzut, auzit, simţit, al lucrurilor pe care le-am făcut și al locurilor pe care le-am vizitat. Cumpărarea unui ceas, de exemplu, nu va schimba cine sunteţi; dar să luați o pauză de la serviciu şi să faceţi o drumeţie pe munte, urcând până în vârf, cu siguranţă, va putea schimba ceva în voi.

„Experiențele noastre reprezintă o parte mai însemnată a identităţii noastre decât bunurile noastre materiale. Chiar pot să-ți placă lucrurile pe care ţi le-ai achiziţionat. Poţi chiar să crezi că o parte din identitatea ta este legată de aceste lucruri, însă fără îndoială, ele rămân în ultimă instanță separate de tine. În schimb, experiențele tale sunt într-adevăr parte din tine. Suntem suma tuturor experiențelor noastre.”, a spus Gilovich.

Comparațiile, de fapt, nu prea contează. Nu ne comparăm experiențele în același mod în care ne comparăm lucrurile. Un alt studiu, realizat la Harvard, spune că atunci când li s-a cerut oamenilor să aleagă dacă preferă să aibă un salariu mai mare, dar mai mic decât cel al colegilor lor, mulți dintre ei nu au fost siguri. Dar când li s-a adresat aceeași întrebare cu privire la durata unei vacanțe, majoritatea oamenilor au ales să aibă o vacanță mai lungă, chiar dacă aceasta era mai scurtă decât cea a colegilor lor.

Starea de anticipare creează emoții diferite. Gilovich a constatat că anticiparea unei experiențe poate fi mult mai plăcută deoarece ea provoacă bucurie, în timp ce anticiparea obținerii unei posesiuni cauzează mai degrabă nerăbdare. Experiențele sunt plăcute încă de la primele momente de planificare a ceea ce urmează să experimentăm, până la amintirile pe care le prețuim pentru totdeauna. Poţi fi încântat de ideea achiziţiei unei noi maşini, dar, cu excepţia cazului în care eşti un împătimit al autovehiculelor, şansele sunt mult mai mari să fii încântat de locurile pe care urmează să le vezi conducând maşina respectivă sau de felul în care te vei simţi atunci când oamenii te vor privi în maşina ta cea nouă.

Experiențele sunt trecătoare (ceea ce este un lucru bun). Ai cumpărat vreodată ceva care s-a dovedit a nu fi chiar așa de tare precum credeai că va fi? Este situația în care, odată ce ai cumpărat acel ceva, rămâne chiar acolo în fața ta, amintindu-ţi de dezamăgirea ta. Și chiar dacă o achiziţie îți satisface așteptările, remușcarea cumpărătorului tot e posibil să apară: „Sigur, e grozav, dar probabil nu merita banii”. Nu procedăm la fel şi cu experiențele noastre. Simplul fapt că acestea durează doar o scurtă perioadă ne determină să le prețuim atât de mult și această valoare tinde să crească odată cu trecerea timpului.

Experienţele întăresc relaţiile sociale. Atunci când sunt împărtăşite, experienţele ne permit să ne apropiem unii de ceilalți într-o manieră imposibil de atins cu obiectele neînsufleţite pe care le deținem. Experiențele contează mai mult pentru noi decât obiectele materiale şi pentru faptul că ele sunt în mod inerent sociale. De obicei, trăim diferite experiențe împreună cu prietenii sau familia. Asta le face mult mai valoroase. Experiențele, de obicei, au ca rezultat povestirea și conversația și, desigur, nenumărate postări pe Facebook ale fotografiilor de vacanță. Gilovich a descris modul în care oamenii tind să regrete mai mult faptul că nu au dat curs achiziţiei unei experiențe decât unei posesiuni materiale. Oamenii regretă mai mult că nu merg la un concert cu prietenii decât că nu au cumpărat o masă nouă pentru terasă.

Adaptare după Travis Bradberry

Distribuie acum

Oana Calnegru

Oana Calnegru este psiholog și psihoterapeut de familie şi trainer de programe de dezvoltare personală adresate copiilor şi părinţilor. A absolvit programul de formare în psihoterapia relațională din cadrul AMPP. Este co-organizator al conferinței "Disciplina fără dramă" susținută de Tina Payne Bryson.

Mai multe articole de Oana Calnegru

Explorează

NE-AR PLĂCEA SĂ AFLĂM OPINIA TA