Tratamentul anxietății sociale

Terapiile cognitive și comportamentale pentru fobia socială și anxietatea de a vorbi în public fac referire la o varietate de tehnici care pot fi aplicate separat sau în combinații. Punctul de plecare al terapiei este faptul că gândurile, emoțiile și comportamentale sunt inter-relaționate, astfel încât schimbarea unei componente poate atenua problemele alteia (de ex. schimbarea gândurilor despre teama de a fi evaluat negativ poate duce la mai puțină anxietate). Dintr-o perspectivă cognitivistă, teama excesivă determinată de situațiile sociale și de performanță este susținută de gândurile negative cu privire la probabilitatea de a ajunge într-o situație extremă în care ești stingherit sau te comporți inadecvat situației, precum și la probabilitatea de a fi grav criticat de ceilalți.

Tehnicile terapiei cognitive se centrează pe modificarea tiparelor de gândire cu privire la eșecul sau respingerea socială (denumită și restructurare cognitivă). Dintr-o perspectivă comportamentalistă, anxietatea socială este susținută de evitarea situațiilor care provoacă anxietatea, și prin urmare, indivizii nu au ocazia de a învăța că aceasta poate fi tolerată și se poate diminua de la sine fără evitare sau eschivare, iar temerile lor adesea nu sunt adevărate sau nu sunt atât de teribile pe cât le credeau. Evitarea se poate face fie prin neimplicarea într-o situație, fie prin implicarea într-o situație însă neexperimentarea ei în întregime (de ex. datorită consumului de alcool). Expunerea utilizată în terapii are ca scop încurajarea persoanei de a se implica în situații sociale care-i provoacă teamă și de a încerca să rămână în aceste situații. Modul în care sunt alese situațiile, gradual, sunt adaptate persoanei, începând cu cele care provoacă o anxietatea moderată și continuând cu altele care provoacă o anxietate din ce în ce mai crescută.

Alte tehnici cognitive și comportamentale includ experimentele comportamentale, relaxarea aplicată și antrenarea abilităților sociale. Experimentele comportamentale implică testarea modului în care au loc dezamăgirile sociale la care individul se așteaptă și, implicit, a fricii pe care o experimentează, astfel schimbându-se predicțiile distorsionate al individului. Simptomele anxietății, de asemenea, pot fi reduse prin exercițiile de relaxare, acestea cuprinzând relxarea progresivă a mușchilor și respirația din diafragmă. Antrenarea abilităților sociale este recomandată acelor indivizi care au un blocaj în a iniția și menține interacțiuni interpersonale pozitive (mai comune printre indivizii care au tipul generalizat de fobie socială) și implică repetiții comportamentale a interacțiunilor sociale și antrenarea abilităților de comunicare.


expunerea poate fi un tratament eficient

Cercetările arată că îmbinarea terapiei cognitive cu tehnicile de expunere, care sunt specifice Terapiei Cognitiv-Comportamentale (CBT), este recomandată. De obicei, terapia durează între 12 și 16 ședințe (cu toate că există dovezi care arată că și terapiile scurte care durează între 4 și 8 ședințe pot fi, de asemenea, eficiente), și pot fi individuale sau de grup. Totodată, literatura de specialitate sugerează că expunerea poate fi un tratament eficient. Terapia cognitivă, adesea, aduce un plus de eficacietate intervențiilor comportamentale, dar poate fi mai eficientă atunci când este combinată cu abordări comportamentale, mai degrabă decât atunci când este efectuată ca intervenție în sine. Există, deasemenea, dovezi care atestă faptul că exercițiile de relaxare pot fi de ajutor, dar ca și terapie cognitivă, se pare că aceasta este cea mai eficientă ca o componentă a CBT. Similar, antrenarea abilităților sociale poate fi, uneori, la fel de eficientă ca alte abordări terapeutice (de ex. terapia cognitivă, expunerea), dar mai puțin eficientă decât acestea. Este recomandat ca antrenarea abilităților sociale să fie utilizată ca o componentă adițională a CBT pentru persoanele care au nevoie de aceasta. (Multe persoane cu fobie socială prezintă abilități sociale adecvate și nu necesită această componentă.)

Sursa: A.P.A.


Distribuie

Ioana Boșneag

Ioana Boșneag - psiholog și colaborator al Asociației Multiculurale de Psihologie și Psihoterapie

Mai multe articole de Ioana Boșneag

Articole similare

NE-AR PLĂCEA SĂ AFLĂM OPINIA TA