Stresul sărbătorilor, îmblânzit cu prezență conștientă

Realitatea ne arată că pentru majoritatea dintre noi sărbătorile sunt o sursă inepuizabilă de stres şi în cele mai multe vieţi nu mai rămâne loc de fericire şi voie bună.

În prag de Crăciun, cele mai rostite două cuvinte sunt „Sărbători fericite” – o urare pe care o transmit de-o seamă cei mici şi cei mari, indiferent de limbă sau naţionalitate, de statut sau clasă socială. Dar, de la ce vor deveni aceste sărbători atât de fericite? De la bucatele delicioase, de la pomul de Crăciun sau de la darurile de sub el?  O întrebare la care cu siguranţă, fiecare dintre cei care acum citiţi textul, aveţi propriul răspuns şi care este unul important şi valoros. Însă, în calitate de psiholog îmi place să stârnesc curiozitatea oamenilor şi să le vorbesc despre lucruri extrem de importante, dar mai puţin obişnuite – ce sens ar avea să vă vorbesc despre ceva banal şi cunoscut? De aceea, cu încredere vă spun că una dintre cele mai bune – şi cele mai la îndemână – căi prin care putem deveni mai sănătoşi şi mai fericiţi este practicarea stării de mindfulness sau prezenţa conştientă.

 a vorbi despre mindfulness este ca a prezenta un vin vechi, ambalat într-o sticlă nouă şi interesantă


Pentru mine, 2015 a fost anul în care am călătorit în diferite colţuri ale ţării pentru a le vorbi oamenilor despre mindfulness – sau aşa cum îmi place mie să-i spun despre esenţa cultivării relaţiilor de iubire faţă de sine şi ceilalţi – şi deseori citeam confuzia pe feţele oamenilor atunci când pronunţam acest cuvând străin, care sună ca o altă născocire americănească. Însă mindfulness-ul este vechi de când lumea şi pământul, iar în ultimii ani a fost readus în centrul atenţiei atât de oamenii de ştiinţă, cât şi de practicienii psihoterapiei, deoarece experţii din ambele categorii au constatat beneficiile majore ale acestei practici în viaţa de zi cu zi. De aceea, a vorbi despre mindfulness este ca a prezenta un vin vechi, ambalat într-o sticlă nouă şi interesantă pentru mintea noastră însetată de ceva mai bun, mai nou şi mai valoros. Dar am să revin la cum putem cultiva momentele de fericire fiind cu adevărat mindful – adică folosindu-ne inima pentru a ne păstra umanitatea (să fim ghidaţi de compasiune) şi mintea pentru a ne concentra atenţia cu intenţia de a ne armoniza latura biologică, psihologică şi spirituală – a ne armoniza în prag de sărbătoare şi nu numai.

Partea paradoxală a lucrurilor este că, în ciuda faptului că rostim la fiecare pas cele două cuvinte de urare („Sărbători fericite”) – realitatea ne arată că pentru majoritatea dintre noi sărbătorile sunt o sursă inepuizabilă de stres şi în cele mai multe vieţi nu mai rămâne loc de fericire şi voie bună. Iar acest lucru se întâmplă deoarece, înainte de sărbători ne consumăm fiecare fărâmă de energie pentru a asigura stocul de cadouri şi provizii alimentare – fără să fim nici pe departe conectaţi la momentul prezent, la „aici şi acum” – iar în timpul sărbătorilor mintea călătoreşte obsesiv în trecut sau se focusează cu tot alaiul de griji şi nelinişti asupra viitorului, anxietate pe care încercăm să o stingem forţându-ne să îngurgităm toate bucatele gătite sau primite. Şi astfel fără a băga de seamă sărbătorile au fost şi nu mai sunt – şi tot ce ne mai rămâne este să ne gândim cu dor la cele din iarna viitoare. Sărind astfel cu brio peste sărbătoare şi peste mult aşteptata felie din tortul de fericire.

desertul fericirii este rezervat pentru cei care-şi permit să fie cu adevărat conştienţi de ceea ce trăiesc în fiecare moment


Însă, ştiinţa sufletului ne spune că desertul fericirii este rezervat pentru cei care-şi permit să fie cu adevărat conştienţi de ceea ce trăiesc în fiecare moment – aceea care sunt atenţi la ceea ce simt şi gândesc, fără să-şi sorteze obsesiv gândurile în bune şi rele, şi care pot rămâne deschişi şi faţă de trările celorlalţi, fără a-i judeca pentru sentimentele şi ideile lor.

Astfel, primul pas către sărbătorile fericite este oferirea permisiunii de a simţi toată paleta de emoţii – de la bucurie şi împlinire la tristeţe, frică, surprindere sau furie. Cel mai sănătos mesaj cu care vă puteţi începe ziua este ca în timp ce vă savuraţi cafeaua sau ceaiul de dimineaţă şi completaţi lista de cumpărături să scrieţi în colţul acesteia „Azi îmi permit să fiu plin(ă) de entuziasm, să mă distrez şi să mă bucur pentru ceea ce fac, chiar dacă îmi este greu sau obositor.” Poate părea un exerciţiu banal, dar vă rog să mă credeţi că veţi percepe diferenţa. Majoritatea oamenilor pe care i-am întâlnit la conferinţele de mindfulness îmi spuneau că niciodată nu şi-au imaginat că a-şi permite să simtă emoţii este un gest atât de eliberator. Iar în timpul zilei, când observaţi că lucrurile merg mai greu – opriţi-vă câteva secunde, respiraţi abdominal (cu aceeaşi poftă cu care savuraţi un vin bun sau o cupă de îngheţată) şi mai apoi cu o voce blândă întrebaţi-vă „Ce simt eu, acum?”, iar după ce aţi etichetat emoţia, permiteţi-vă dreptul de a o trăi „Este perfect în regulă ceea ce simt, toate fiinţele vii au emoţii de diferite feluri”. Pentru aceia dintre voi care sunteţi buni prieteni cu vocea din interior, acelaşi proces de autovalidare poate funcţioana la fel de bine întrebându-vă „Ce spune mintea mea, acum?”, iar după ce aţi identificat gândul, eliberaţi-vă de el spunând „Este doar un gând, gândurile sunt ca norii, vin şi trec.” Şi după fiecare exerciţiu de conştientizare, este important să vă reamintiţi intenţia de sărbători – „Să fiu fericit!”

exersarea practicilor de mindfulness ne afectează simţitor toată aspectele vieţii

Secretul este acela de a vă readuce cu blândeţe mintea şi atenţia în acelaşi loc în care este şi corpul vostru – în prezent. Studiile recente făcute asupra funcţionării creierului uman ne arată că exersarea practicilor de mindfulness ne afectează simţitor toată aspectele vieţii – corpul, mintea, sănătatea fizică, starea de bine emoţională şi spirituală. Am putea chiar spune că este precum o licoare miraculoasă, necesară pentru fiecare masă de Crăciun – este maniera prin care ne hrănim mintea şi aceasta ne curăţă şi vindecă trupul. Un studiu realizat de Institutul Naţional de Sănătate din SUA a dovedit o scădere cu 23% a ratei mortalităţii în rândul persoanelor care practicau exerciţiile de mindfulness, o scădere cu 30% a numărului de decese cauzate de bolile cardiovasculare, dar şi o scădere semnificativă a cazurilor de decese survenite în urma îmbolnăvirilor de cancer. Şi asta deoarece starea de prezenţă conştienţă practicată zi de zi ne poate schimba structura fizică a creierului şi, astfel, ne schimbă şi pe noi.

Iar ca notă de final, pentru că sărbătoarea Crăciunului este o sărbătoare a creştinismului putem adapta practica mindfulness la contextul real alocând 15 minute pentru un exerciţiu special. Nu vă îngrijoraţi, că nu este nici greu şi nici complicat, este o rugăciune de concentrare, de conectare la propria fiinţă, care presupune patru paşi:

1. Să ne aşezăm confortabil, cu ochii închişi, pentru a ne relaxa şi linişti, permiţându-ne să simţim iubirea şi credinţa pentru Dumnezeu.

2. Mai apoi avem de ales un cuvânt sacru, care simbolizează cel mai bine intenţia noastră sinceră de a ne afla în prezenţa lui Dumnezeu şi de a ne deschide lăuntric faţă de acţiunea Sa divină (mie personal îmi place să folosesc cuvântul „spirit”).

3. Cuvântul ales este simbolul intenţiei sincere de a ne afla în prezenţa Domnului şi de a ne deschide sufletul faţă de acţiunea Sa divină – dând dovadă de blândeţe şi compasiunea.

4. Ori de câte ori conştientizezi ceva anume (că mintea îţi hoinăreşte, că te plictiseşti, că ţi-a amorţit o parte a corpului etc.) pur şi simplu întoarce-te la cuvântul tău sacru, la ancora ta.

Permiteţi-vă „Sărbători Fericite”!

Distribuie

György Gáspár

Psiholog clinician, psihoterapeut de familie și cuplu, membru al Colegiului Psihologilor din România, formator la diferite programe de formare complementară, președinte și membru fondator al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie.

Mai multe articole de György Gáspár

Explorează

NE-AR PLĂCEA SĂ AFLĂM OPINIA TA