Emoțiile fac parte din noi

Toate ființele umane trăiesc o mare varietate de emoții și, noi toți, avem diferite strategii mai mult sau mai puțin eficiente prin care facem față emoțiilor. Percepția asupra emoțiilor este adesea mult prea simplistă și interpretăm lucrurile într-o manieră nepotrivită: de exemplu avem tendința de a spune că anxietatea sau furia este adevărata noastră problemă. Dar dacă analizăm psihologic lucrurile putem spune că nu anxietatea este cauza problemei ci inabilitatea noastră de a recunoaște, accepta și a gestiona dezirabil anxietatea – de a învăța să fim flexibili și să funcționăm cu aceasta.

Există șase emoții de bază înnăscute la ființa umană

Studiile făcute de specialiștii în științe neurocognitive ne arată că există șase emoții de bază înnăscute la ființa umană: frica, furia, tristețea, bucuria (fericirea), dezgustul, uimirea (surprinderea). Emoții cu o componentă înnăscută dar cu o bază cognitivă semnificativă sunt: vina și rușinea. Alte emoții umane sunt: frustrarea, gelozia, invidia, mulțumirea, iertarea, iubirea, grija, compasiunea, mândria, interesul, speranța, amuzamentul etc.

Studiile de specialitate arată că emoțiile umane au trei mari funcții:


1. De comunicare sau influență asupra celorlalți – exprimarea emoțiilor noastre îi influențează pe ceilalți, fie că vrem sau nu. Exprimarea fricii poate să comunice celorlalți că există un pericol. Exprimarea tristeții poate să evoce grija și empatia celorlalți, și îi poate determina să devină grijulii cu noi. Exprimarea iubirii îi poate face pe ceilalți să se apropie mai mult de noi. Exprimarea nemulțumirii sau dezaprobarea îi poate face pe ceilalți să-și schimbe comportamentul.

2. De motivare sau pregătire pentru acțiune – emoțiile ne pot motiva și pregăti pentru acțiune. O frică intensă mă poate motiva să mă pregătesc pentru studiu la un examen viitor, iubirea mă poate motiva să mă apropii de celălalt. Emoțiile ne pot ajuta în luarea deciziilor dacă le cunoaștem și știm ce înseamnă pentru noi.

3. Comunicarea cu Sinele – emoțiile ne transmit informații despre situații și oameni. Spre exemplu, frica îmi poate indica că o situație este periculoasă sau dezgustul îmi poate transmite că o persoană este de neîncredere. Chiar dacă emoțiile îmi transmit informații valoroase, nu trebuire tratate ca fapte. Emoțiile au funcție de auto-validare: ne simțim furioși pentru că avem un motiv întemeiat, sau ne simțim triști pentru că am pierdut ceva valoros sau important pentru noi.


Cele mai frecvente mituri despre emoţii sunt:

1. Există o manieră corectă de a ne simți în orice situație.
2. A le arăta celorlalți care sunt emoțiile mele este un semn de slăbiciune.
3. Emoțiile negative sunt nesănătoase și distructive.
4. A simți emoții înseamnă a pierde controlul
5. Emoțiile pot să apară fără motiv.
6. Unele emoții sunt cu adevărat un semn al prostiei.
7. Ceilalți sunt cei mai potriviți judecători pentru emoțiile mele.
8. Emoțiile dureroase nu sunt cu adevărat importante și merită ignorate.
9. Dacă ceilalți nu sunt de acord cu emoțiile mele, înseamnă cu nu trebuie să am aceste emoții.

Fără emoții viața noastră ar fi lipsită de sens, de textură, bucurie și conectare la ceilalți. Emoțiile ne transmit informații despre: nevoile noastre și drepturile pe care le avem; ne motivează să facem schimbări, să evadăm din situații dificile; când suntem satisfăcuți.

Distribuie

György Gáspár

Psiholog clinician, psihoterapeut de familie și cuplu, membru al Colegiului Psihologilor din România, formator la diferite programe de formare complementară, președinte și membru fondator al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie.

Mai multe articole de György Gáspár

Articole similare

NE-AR PLĂCEA SĂ AFLĂM OPINIA TA