Daniel J. Siegel – “Vâltoarea minții” – Puterea și rolul transformărilor cerebrale în adolescență

În anul 2014 iese de sub tipar cartea lui Daniel J. Siegel „Vâltoarea minții” – Puterea și rolul transformărilor cerebrale în adolescență; o carte care parcă se cerea a fi scrisă atât pentru părinți cât și pentru adolescenți, care, prinși fiind în iureșul vieții cotidiene nu mai au timp în a înțelege această minunată perioadă a transformărilor, numită adolescență.

Daniel J. Siegel este absolvent al Școlii de medicină din cadrul Universității Harvard, profesor de psihiatrie al Școlii de medicina UCLA, specialist în pediatrie și psihiatria copilului și adolescentului, co-director fondator al Centrului de cercetare Mindful Awareness din cadrul UCLA și director executiv al centrului educațional Mindsight Institute. Este co-autor al cărților de mare succes din domeniul parentajului, cărți adresate publicului larg, și anume: „Creierul copilului tău” – Douăsprezece strategii revoluționare de dezvoltare unitară a creierului copilului tău, scrisă împreună cu Tina Payne Bryson, și „Parentaj sensibil si inteligent” – Să ne înțelegem pe noi înșine pentru a crește copii fericiți, scrisă împreună cu Mary Hartzell. Amintesc aici doar câteva dintre cărțile adresate specialiștilor: „Pocket Guide to Interpersonal Neurobiology” – An Integrative Handbook of the Mind (2013), „Mindsight: The New Science of Personal Transformation” (2010).

Vâltoarea minții” poate fi considerată o carte “ghid” atât pentru părinți cât și pentru adolescenți, fiind scrisă într-o manieră prietenoasă, ușor accesibilă, și de mare actualitate prin tematica abordată. Cartea este structurată în patru părți:

Partea I – Esența adolescenței, în care autorul ne familiarizează și ne ghidează în „lumea adolescenței’’,


Partea a II-a – Creierul tău, parte în care suntem informați despre cum „funcționează” creierul unui adolescent, despre rolul adolescenței în etapa dezvoltării,

Partea a III-a – Atașamentele tale, parte privind relațiile, tipuri de atașament și

Partea a IV-a – Cum să rămâi prezent în timpul transformărilor și al provocărilor.


Fiecare parte este însoțită de instrumente de Mindsight. Ceea ce este extraordinar la această carte, pe lângă tema abordată, este structura acesteia; deși cele patru părți constituie un tot unitar, cititorul poate să aleagă, în funcție de interesul pentru un anumit subiect, să înceapă lecturarea cu oricare dintre aceste părți.

Doresc să mă opresc asupra câtorva aspecte legate de adolescență și creier, atât de frumos descrise și explicate de către autor.

Perioada adolescenței este o „sperietoare” din cauza unor mituri transmise peste generații: hormonii dezlănțuiți îl fac pe adolescent să o „ia razna” și „să-și piardă mințile”, când de fapt au loc modificări în dezvoltarea creierului; este o perioadă a „imaturității”, când de fapt este o perioadă plină de pasiune, de dorința de a testa limite, de explorare a necunoscutului; este perioada în care „te faci mare”, când te poți rupe de părinți și poți deveni independent, nimic mai fals, deoarece o tranziție sănătoasă se face prin interdependență.

Schimbările majore (cu beneficii și provocări) care au loc la nivel cerebral determină apariția a patru caracteristici ale minții în această perioadă; aceste caracteristici sunt esența maturității – adolescence/adolescență.

ES (Emotional Spark) – scânteia emoțională – dă sens și vitalitate vieții,

SE (Social Engagement) – implicare socială – crearea unor legături noi și importante cu ceilalți,

N (Novelty) – noutatea – căutarea noului, căutarea satisfacției,

CE (Creative Exploration) – explorarea creativă – rezolvarea problemelor prin metode neconvenționale, conștiința deschisă, perspective noi asupra lumii.

Creierul este o colecție de celule care comunică între ele cu ajutorul neurotransmițătorilor (substanțe chimice). În adolescență se amplifică activitatea circuitelor cerebrale care utilizează principalul neurotransmițător responsabil de căutare a satisfacției – dopamina – atracția pentru aventură și senzațional, care se manifestă în viața adolescentului în trei moduri principale: impulsivitate crescută, predispoziție către dependențe, hiperraționalitate.

Daniel J. Siegel prin cartea sa „Vâltoarea minții’’ nu dorește să aducă doar o simplă explicație asupra acestei perioade de „fluturi și furtuni” ci dorește o schimbare în modul de percepție asupra adolescenței, o înțelegere și participare conștientă la transformările care au loc în organismul și creierul adolescentului. Autorul își dorește ca această perioada să nu mai fie privită cu frică, dorește ca părintele să-și amintească de perioada lui de adolescență, de această perioadă minunată a transformărilor, de dorința de libertate și explorare a noului, de testare a limitelor.

Vâltoarea minții” este o incursiune pe tărâmul neurobiologiei interpersonale, care îi ajută pe părinți și pe adolscenți să înțeleagă cum funcționează creierul și să vadă că această perioadă este o perioadă plină de experiențe pozitive, de creștere și numeroase schimbări cu impact major asupra comportamentului și relaționării. Părintele îl va privi pe adolescent cu empatie, compasiune și multă înțelegere, însoțindu-l în această frumoasă călătorie spre etapa adultă, fiind mereu prezent când va întâmpina dificultăți sau va cădea, va fi acolo pentru a-l ajuta să se ridice mai puternic.

Vâltoarea minții” este o carte care trebuie citită de către fiecare părinte dacă dorește să evite furtunile emoționale din propria viață în timp ce copilul trece prin adolescență. Este salvarea vieții întregii familii.”— Deepak Chopra, MD

Distribuie

Carmen Elena Podar

Psiholog clinician, psihoterapeut relațional, membră a Colegiului Psihologilor din Romania și autor colaborator al paginadepsihologie.ro. Carmen coordonează programul de formare în psihoterapia familiei al AMPP din Oradea.

Mai multe articole de Carmen Elena Podar

Articole similare

NE-AR PLĂCEA SĂ AFLĂM OPINIA TA