Cum să îți păstrezi blândețea când ești supărat(ă) pe partenera(ul) tău

Unul dintre cele mai dificile lucruri într-o relație este să fii drăguț atunci când ești supărat pe partenerul tău. Acesta este, de asemenea, unul dintre cele mai importante momente în care să fii blând. Cercetările dr. Gottman arată faptul că acele cupluri care își încep certurile cu blândețe au o probabilitate mai mare de a-și gestiona conflictele eficient, fără a dăuna relației. De fapt, acestea sunt momentele în care dr. Gottman poate prezice succesul sau eșecul unei relații cu o acuratețe de peste 90%.

Într-un binecunoscut interviu acordat revistei Atlantic Magazine, dr. Julie Gottman explică faptul că: “Blândețea nu înseamnă să nu ne exprimăm furia, blândețea ne oferă informații despre cum anume alegem să ne-o exprimăm. Poți arunca sulițe către partenerul tău sau îi poți explica de ce ești rănită și furioasă, într-o manieră mai blândă.

Jurământul Blândeții

Blândețea nu este importantă doar în focul certurilor, mai degrabă, ea este despre a fi mindful și despre a avea un comportament plin de grijă și considerație de-a lungul întregii relații.

Atunci când ne angajăm într-o relație serioasă, cei mai mulți dintre noi facem un fel de declarație – o promisiune sau un jurământ – conform căruia ne vom sprijini partenerul și vom avea grijă de el. De asemenea, facem și o promisiune secundară: aceea că vom fi cea mai bună versiune a noastră, plini de integritate și speranță pentru un viitor de succes.


Acțiunea de a nu alege blândețea este, prin urmare, dăunătoare de două ori – o dată față de partenerii noștri, o dată față de noi înșine – întrucât ne subminează eforturile de dezvoltare și potențialul de a ne crea o intimitate mai profundă.

O relație este un efort concentrat depus de două persoane care se străduiesc, cu entuziasm și prezență conștientă, să își creeze o viziune comună. În ciuda dificultăților vieții de zi cu zi, fiecare partener este responsabil pentru comportamentul său. Faptul că un cuplu crește și se maturizează împreună, nu îi împiedică pe parteneri să crească și să se dezvolte ca și persoane – de fapt, ei trebuie să se dezvolte ca persoane pentru a-și putea aduce “versiunea lor cea mai bună” în relație cu partenerul.

Blândețea naște blândețe

Cum poți cultiva un obicei al blândeții în relația ta? Mai jos găsești 3 sugestii utile pe care le poți pune în practică chiar cum, indiferent în ce punct al călătoriei relaționale te găsești împreună cu partenerul tău:


1. Gândește lucruri pozitive

Suntem programați să simțim după cum gândim în mod repetat. Gândind lucruri pozitive despre partenerul tău va face și mai ușoară apariția altor gânduri pozitive despre el și de a-i vorbi și de a te comporta pozitiv față de el(ea). Pentru a putea să îți formezi obiceiul de a fi blând, e nevoie să practici și gândirea blândă, pe lângă acțiunile tale.

Amintește-ți în fiecare zi de lucrurile drăguțe pe care le-a făcut partenerul tău. De exemplu, a dus gunoiul sau a venit mai devreme acasă la cină? Indiferent cât de mică e acțiunea, fă-ți un obicei din a observa blândețea atunci când se întâmplă și fă-ți o notă mentală cu privire la cât de fericit(ă) te face. Atunci când vă vedeți, spune-i asta partenerului(eri) tău. Observând lucrurile bune pe care le face partenerul tău te ajută să rămâi în ceea ce dr. John Gottman numește Perspectiva Pozitivă sau Menținerea Sentimentului Pozitiv. Este vorba despre o senzație de stare de bine plină de speranță care se naște din gânduri și interacțiuni pozitive

2. Aceptă responsabilitatea

Asumă-ți responsabilitatea pentru evaluarea propriilor sentimente înainte de a i le prezenta partenerului. În timp ce furia și frustrarea sunt emoții legitime, o explorare mai aprofundată ar putea scoate în evidență că, de fapt, te simți iritat sau trist cu privire la o anumită situație. Poate că, reflectând, vei descoperi că, de fapt, te-ai simțit abandonat sau ai simțit că visele nu îți sunt valorizate. Dacă vei reuși să îți cunoști, cu acuratețe, sentimentele, vei reuși să le exprimi într-o manieră mai blândă și pe un ton blajin partenerului tău.

Poate că ești de părere că este mai autentic să spui exact ceea ce gândești fără filtru pentru partenerul tău, însă ia în considerare faptul că atunci când partenerul tău e rănit, este mai dificil pentru el să se conecteze cu tine în mod empatic. Ia-ți un moment pentru a-ți procesa sentimentele cu un terapeut sau de unul singur. Încearcă să ții un jurnal sau blog al zilei tale și a modului în care te simți. Procesarea emoțiilor tale în scris te poate ajuta, adesea, să îți organizezi gândurile și să le clarifici.

3. Lasă speranța să câștige

Ai încredere în relația și în angajamentul tău față de ea. Chiar dacă vor exista momente conflictuale între tine și partenerul tău, concentrează-te pe prietenia dintre voi. Văd cupluri, în cabinet, care vor să-și “rezolve” problemele mai întâi și abia apoi să iasă la o înghețată sau la o cină relaxantă. Însă nu este posibil să rezolvi probleme cu cineva cu care nu vrei să colaborezi. Eu încurajez adesea cuplurile să facă ceva împreună pentru a se bucura de iubirea dintre ei – în ciudat divergențelor! Este mult mai ușor să discuți problemele cu prietenul tău cel mai bun decât cu “dușmanul” tău. Instaurarea unei seri de ieșit în oraș în cuplu, poate necesita efort, însă a fi apropiați și conectați este un obicei, iar obiceile trebuie să fie practicate conștiincios și cu regularitate. Încearcă să te dai peste cap pentru a fi prietenul partenerului tău.

De exemplu, toarnă-i lapte în cereale la micul dejun sau oferă-te să plimbi câinele. Caută un film pe care intenționați să îl vedeți sau chiar trimite-i un mesaj, astăzi, însă nu despre lucrurile ce necesită rezolvare sau probleme, ci despre ceva ce ți-ai dori sau aștepți să faceți împreună mai târziu sau în viitorul apropiat.

Blândețea îți permite să fii auzit

În fond, blândețea te ajută să îți exprimi emoțiile dificile, oferindu-i partenerului tău capacitatea de a te auzi cu adevărat. Chiar dacă ești furioasă, pentru a-l putea aborda pe partenerul tău în mod eficient e nevoie să fii blândă. Dacă ai pavat calea pentru ca partenerul tău să fie deschis față de tine, este posibil ca el să îți poată auzi frustrarea, în mod real, și să îți răspundă cu empatie. Blândețea stă la baza împlinirii nevoilor tale.

Să fii blând și gentil este o decizie. În același fel în care oferim un zâmbet sau ținem ușa deschisă pentru un străin, este nevoie să ne amintim să cultivăm acest obicei în relația noastră, indiferent câte luni sau ani au trecut de când suntem împreună.

Cu cât încercăm mai mult, cu atât devine mai ușor să surprindem o imagine pozitivă a persoanei iubite. Cu cât practicăm mai mult blândețea, cu atât ne va fi mai ușpr să ne amintim că și partenerul nostru este o ființă umană care experimentează viața alături de noi. Devine mai ușor să ne oferim zâmbetele și să oferim o ramură de măslin persoanei care fac eforturi alături de noi – nu împotriva noastră.

Distribuie acum

Sabina Strugariu

Sabina Strugariu este psiholog și psihoterapeut specializat în terapia integrativă. A absolvit un masterat în Evaluarea, consilierea și psihoterapia copilului, cuplului și familiei. Deține o specializare de lungă durată în psihoterapia cu copii și adolescenți, în cadrul EUROCPS. Este, de asemenea, membră a Colegiului Psihologilor din România și a Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie.

Mai multe articole de Sabina Strugariu

Explorează

NE-AR PLĂCEA SĂ AFLĂM OPINIA TA