Cum să îi învățăm pe copii să fie buni, amabili şi generoși

Richard Weissbourd este psiholog la Harvard și conduce proiectul Making Caring Common, cu scopul de a-i ajuta pe copii să manifeste comportamente de grijă față de ceilalți, fiind buni, prietenoși, amabili, generoși, binevoitori.

Aproximativ 80% din tinerii care au participat la studiul realizat de Weissbourd au spus că părinții lor au fost mai degrabă interesaţi de realizările lor academice sau de gradul lor de fericire decât de grija și atenția pe care aceştia o au față de ceilalți. De asemenea, cei intervievați au indicat de trei ori mai multe șanse să fie de acord cu ceva de genul „Părinții mei sunt mândri dacă am note bune la şcoală decât dacă sunt un membru cu anumite responsabilităţi faţă de ceilalţi în comunitatea din clasă sau din școală.

Weissbourd și grupul său de cercetători ne oferă câteva recomandări cu privire la modul în care să ne creştem copiii, astfel încât aceştia să devină adulți care manifestă grijă față de cei din jurul lor, sunt respectuoși și responsabili. De ce este important acest lucru? Pentru că, dacă ne dorim de la copiii noștri să fie oameni cu o conduită morală, atunci trebuie să îi şi creştem în acest fel.


Copiii au nevoie de adulți, care să îi ajute să devină grijulii, respectuoşi și responsabili pentru comunitățile din care fac parte în fiecare etapă a copilăriei lor„, spun cercetătorii.

Iată cele cinci strategii pentru a creşte copii cu o conduită morală şi care manifestă comportamente de grijă faţă de ceilalţi, așa cum ne îndeamnă cei de la Making Caring Common:

1. Faceţi din grija manifestată pentru alții, o prioritate

De ce? Părinții tind să acorde prioritate stării de fericire și realizărilor academice pe care le au copiii lor, înaintea comportamentelor de grijă pe care aceștia le au pentru cei din jurul lor. Dar copiii trebuie să învețe să echilibreze nevoile lor cu nevoile altora, fie că este vorba de pasarea mingii unui alt coechipier într-un joc sportiv, fie că decid să îi ia apărarea unui prieten care este agresat de alţi colegi la școală.

Cum? Copiii au nevoie să audă de la părinți că grija faţă de alţii este o prioritate. O mare parte din acest aspect ține de nivelul înalt al așteptărilor de ordin moral, cum ar fi onorarea angajamentelor, chiar dacă acest aspect te poate face nefericit. De exemplu, înainte de a lua decizia să iasă dintr-o echipă sportivă, dintr-o trupă muzicală, sau dintr-o prietenie, copiii ar fi bine să ia în considerare care sunt obligațiile care le revin față de grupul din care au făcut parte sau din relația de prietenie, și să-i încurajăm să-şi rezolve problemele înainte de a renunţa la grupul sau prietenia respectivă.


Încercaţi să faceți așa:

• În loc de a le spune copiilor: „Cel mai important lucru este că ești tu fericit” spuneți-le ceva de genul: „Cel mai important lucru este să fii bun, corect.
• Încurajați copiii mai mari să se adreseze întotdeauna celorlalţi cu respect, chiar și atunci când sunt obosiţi, le este distrasă atenţia într-o activitate sau sunt furioşi.
• Manifestați comportamente de grijă atunci când interacţionaţi cu alți adulți importanţi din viața copiilor dumneavoastră. Un exemplu ar pute fi atunci când îi întrebați pe profesori dacă copiii dumneavoastră sunt buni membri ai comunității din școala lor.

2. Oferiţi copiilor oportunități de a pune în practică recunoștința și grija faţă de alţii

De ce? Niciodată nu e prea târziu să devii un om bun, dar acest aspect nu se va întâmpla de la sine, peste noapte. Copiii au nevoie de oportunități prin care să-și poată pune în practică grija pentru ceilalți și să-şi poată exprima recunoștința pentru cei care manifestă grijă și care au o contribuție la viața lor sau a altora. Studiile arată că oamenii care au obiceiul de a exprima recunoștința sunt mai susceptibili de a fi de ajutor, de a fi generoşi, plini de compasiune și iertători și de asemenea, ei au mai multe şanse să fie fericiţi și sănătoși.

Cum? A învăța să manifeşti grijă faţă de alţii este ca și cum înveți să joci un sport sau să cânţi la un instrument. Este bine ca repetiția să fie, pe cât posibil, zilnică, iar situațiile pot fi variate: fie că este vorba că ajuți un prieten cu temele, sau că ajuți la treburile din jurul casei, sau că ajuți profesorul sau colegii cu diferite sarcini în clasă. Faceţi din grija faţă de alţii o a doua natură și dezvoltaţi-le și întăriți-le copiilor aceste abilităţi. În mod similar, atunci când învățăm despre recunoștință este necesar să avem și oportunități să o putem exersa în mod regulat.

Încercaţi să faceți așa:

• Nu recompensaţi copilul pentru fiecare act de întrajutorare, cum ar fi, de exemplu, atunci când ajută la strângerea mesei după cină. Ar trebui să ne așteptăm de la copiii noștri să ne ajute în jurul casei. Recompensaţi doar acte neobișnuite de bunătate.
• Discutați cu copilul despre actele de grijă și cele de nepăsare pe care le văd la televizor și despre actele de dreptate și de nedreptate la care ar putea fi martori sau pe care le-ar putea auzi la știri.
• Asigurați-vă că exprimarea recunoștinței este un ritual zilnic fie că este la ora cinei, la ora de culcare, în mașină, sau în metrou. Exprimaţi mulțumiri pentru cei care au un impact pozitiv mai mare sau mai mic în viaţa voastră sau a altora.

3. Extindeţi cercul de persoane faţă de care copilul manifestă comportamente de grijă

De ce? Aproape tuturor copiilor le pasă de membrii din familia lor și de prietenii lor. Provocarea noastră este de a-i ajuta pe copii să învețe să aibă grijă de cineva din afara acestui cerc, cum ar fi de un nou coleg din clasă, de cineva care nu vorbește limba lor, sau de cineva care trăiește într-o țară îndepărtată.

Cum? Copiii au nevoie să învețe să fie atenţi la cei din imediata lor apropiere, prin ascultare atentă și prin participare directă. Este important însă şi să putem lărgi acest cerc, luând în calcul imaginea de ansamblu și având în vedere multiplele perspective ale oamenilor cu care copiii interacționează zilnic, inclusiv cu cei care sunt vulnerabili. De asemenea, ei trebuie să ia în considerare că modul în care iau anumite decizii, cum ar fi renunțarea la o echipă de sport sau o trupă de muzică îi poate afecta şi pe diverși alţi membri ai comunității lor. În lumea noastră din ce în ce mai globală, copiii au nevoie să înveţe să-și dezvolte grija faţă de persoane care trăiesc în diferite culturi sau diferite comunități, altele decât ale lor.

Încercaţi să faceți așa:

• Sfătuiți-i pe copii să fie prietenoși și recunoscători cu toți oamenii cu care interacţionează zi de zi, fie că este șoferul de autobuz sau o chelneriță.
• Încurajați-i pe copii să aibă grijă de cei care sunt vulnerabili. Oferiți-le câteva idei simple prin care îşi pot dezvolta comportamente de grijă și curaj, cum ar fi să îl sprijine și să-i ofere alinare unui coleg care a fost tachinat şi necăjit de ceilalţi.
• Faceţi apel la o poveste dintr-un ziar sau de la TV pentru a încuraja copilul să se gândească la greutățile cu care se confruntă copiii dintr-o altă țară.

4. Fiţi un bun model moral și un mentor

De ce? Copiii învață despre valorile etice urmărind acțiunile adulților pe care îi respectă. Pe de altă parte, ei ajung să deprindă un set de valori gândindu-se la dileme de natură morală împreună cu adulții. O situație de dilemă morală cu care se poate confrunta un copil ar putea fi „Ar trebui să-l invit şi pe noul vecin la petrecerea de ziua mea, chiar dacă cel mai bun prieten al meu nu-l place?

Cum? Pentru a fi un model de moralitate și un mentor pentru copilul dumneavoastră este necesar să puneți în practică valori precum onestitatea, corectitudinea și să manifestați comportamente de grijă faţă de ceilalţi. Însă acest lucru nu înseamnă că trebuie fiți perfecți tot timpul. Pentru a fi respectat de propriii copii și ca aceştia să aibă încredere în dumneavoastră, trebuie să vă puteți și recunoașteți greșelile și defectele. De asemenea, este important să respectați gândirea copiilor și să le ascultați mereu perspectivele, arătându-le şi modul în care vă doriți ca ei să se comporte faţă de ceilalţi.

Încercaţi să faceți așa:

• Puteţi modela comportamentul de grijă faţă de alte persoane al copiilor dumneavoastră, prin a face muncă în folosul comunității, cel puțin o dată pe lună. Şi, ar fi chiar mai bine, dacă aţi face acest serviciu împreună cu copilul dumneavoastră.
• Discutați împreună cu copilul dumneavoastră chestiuni si dileme de natură morală la masa de seară de exemplu, sau întrebați-l cu ce fel de dileme s-a confruntat el în ultima vreme.

5. Ghidaţi-i pe copii în gestionarea emoţiilor negative

De ce? De multe ori abilitatea de a avea grijă de ceilalți poate fi însoţită de emoţii copleşitoare de furie, rușine, invidie sau de alte sentimente negative.

Cum? Este necesar să îi învățați pe copii că toate emoţiile sunt în regulă, şi că unele modalități de a le face față nu sunt tot timpul de ajutor. Copiii au nevoie de ajutorul dumneavoastră pentru a-i învăţa cum să se descurce când emoţiile devin copleşitoare și să le manifeste în moduri care să fie productive.

Încercaţi să faceți așa:

• Iată un mod simplu de a învăța copiii să se calmeze: rugaţi copilul să se oprească spunându-i să respire adânc aer pe nas şi să-l expire pe gură, și numărați până la cinci. Faceţi asta până când copilul s-a calmat. Apoi, când îl vedeți că s-a supărat iar, reamintiți-i despre pașii urmaţi anterior și faceţi-i împreună cu el. După o vreme, el va începe să se descurce singur cu emoțiile ce îl copleșesc, astfel încât el își va putea exprima emoţiile într-un mod util și adecvat.

Distribuie acum

Oana Calnegru

Oana Calnegru este psiholog și psihoterapeut de familie şi trainer de programe de dezvoltare personală adresate copiilor şi părinţilor. A absolvit programul de formare în psihoterapia relațională din cadrul AMPP. Este co-organizator al conferinței "Disciplina fără dramă" susținută de Tina Payne Bryson.

Mai multe articole de Oana Calnegru

Explorează

NE-AR PLĂCEA SĂ AFLĂM OPINIA TA