Cum ne pregătim pentru școală?!

De obicei părinţii au o listă lungă de responsabilităţi: achită cheltuieli, se îngrijesc de starea de sănătate a familiei, au grijă de bunici – şi acestea sunt doar câteva dintre sarcinile cotidiene. O dată cu începerea anului şcolar se activează şi o altă paletă de activităţi precum achiziţionarea de rechizite, haine şi o serie de taxe care urmează a fi platite la şcoală. Astfel, încetul cu încetul, încep să apară şi îngrijorările legate de programul familiei, de performanţele şcolare ale copilului, de adaptarea acestuia la şcoală şi toate acestea condimentate de frica de necunoscut – colegi, profesori, context educaţional, agresivitate în şcoli – sunt o sursă majoră de stres pentru întreaga familie.

Din dorinţa de a gestiona cât mai bine toate aceste sarcini şi responsabilităţi, părinţii adesea uită de nevoile emoţionale şi afective ale copilului, şi astfel noul început poate să devină şi mai complicat. Motiv pentru care este foarte important ca în această perioadă părinţii să lucreze cu copiii la construirea rezilienţei şi la dezvoltarea unui management emoţional sănătos. Aceste două elemente pot să îmbunătăţească semnificativ sănătatea psihologică a familiei și adesea asigură succesul academic al copilului.

Din fericire, cei mai mulți copii au bune abilităţi de adaptare şi cu un sprijin moderat din partea părinţilor trec mult mai uşor peste noile provocări ale etapei de şcolar. Încurajarea exprimării emoţionale cu privire la contextul educaţional este un exerciţiu bun pentru dezvoltarea unui management emoţional sănătos. Încurajare care adesea începe printr-o auto-dezvăluire din partea părintelui: „pentru mine prima zi de școală a fost…„, „mereu am avut emoții atunci când...”, „bucuria cea mai mare era să…„. Aceste enunțuri personale îi încurajează pe cei mai mulți dintre copii să se contecteze la propriile emoții corelate cu școala și să înceapă să vorbească deschis despre ceea ce simt și trăiesc.

Rutina este extrem de importantă în situații noi sau atunci când suntem stresați. Comportamentele cunoscute ne transmit mesaje de siguranță și ne ajută să facem față mai bine provocărilor. Astfel, pentru a trece mai uşor peste începutul școlii este important ca părinții să ţină cont de câţiva paşi demni de urmat:


1. Exersaţi prima zi din rutina şcolii: Cu cel puţin o săptămână înainte de începerea şcolii, implementaţi o nouă rutină de somn în care copilul se va culca la ora potrivită pentru un somn sănătos şi se va trezi conform programului de la şcoală. Organizarea lucrurilor de acasă, de genul ghiozdan pregătit, cutia cu prânz, reamintirea regulilor, vor face ca prima săptămână să fie mai liniştită, deoarece copilul are un mediu predictibil şi ştie la ce se poate aştepta. De asemenea câteva vizite făcute la şcoală şi eventual întâlniri cu învăţătoarea şi familiarizarea cu clasa, pot să reducă semnificativ nivelul de stres şi anxietate;

2. Cunoaşteți contextul educaţional: dacă şcoala beneficiază de un pachet de programe de genul after school, este important să-i arătaţi copilului care va fi contextul în care îşi va petrece cea mai mare parte din timpul unei zile, care sunt activităţile extraşcolare în care va fi implicat şi eventual să înceapă să-şi cunoască viitorii camarazi.;

3. Vorbiţi-i copilului: întrebaţi-l pe copil care-i sunt fricile sau îngrijorările legate de şcoală şi colegi. Făcând referire la experienţele din grădiniţă sau alte grupuri sociale, în care a fost implicat copilul, faceţi o trecere cât mai uşoară la noul context şi reamintiţi-i care sunt resursele personale pe care le are.


4. Empatizaţi cu copilul: Schimbările pot fi dificile, dar de asemenea şi pline de entuziasm. Permiteţi-i copilului să ştie că sunteţi conştient(ă) de ceea ce trăieşte şi că veţi fi alături de el/ea în tot acest proces. Emoţiile sunt normale, dar nu tot ceea ce este nou este şi rău sau neplacut. Este important să-l învăţaţi pe copil să-şi înfrunte fricile şi să elimene comportamentele de evitare sau retragere;

5. Fiţi implicaţi şi cereţi ajutor: Cunoaşterea şcolii şi a celorlalţi părinţi vă poate ajuta în adaptarea la noul context de viaţă. Întâlnirile cu cadrele didactice şi cu alţi părinţi sunt foarte utile deoarece oferă un suport emoţional, atât pentru dvs. cât şi pentru copil. Dacă constataţi că stresul activat de toate aceste schimbări depăşeşte resursele dvs. solicitaţi intervenţia unui profesionist în sănătate mintală, care vă va ajuta la o mai bună adaptare şi un management emoţional sănătos;

6. Amintiți-vă de mindfulness: Exercițiile de respirație și de relaxare sunt manifestări naturale și foarte simple prin care putem intensifica accesul la resursele noastre interioare și implicit reducem impactul stresului și al disconfortului emoțional. Copiii învață cel mai adesea prin imitarea comportamentelor văzute la părinți. Dacă copilul dvs. vede că mama sau tata se implică în exerciții de tip mindfulness atunci când le este greu și evită să  se utilizeze blamarea sau critica, atunci aceste strategii vor deveni parte din repertoriul comportamental al copilului în situații de criză. Mai mult decât atât exercițiile de mindfulness facilitează reechilibrarea compoziției chimice a creierului și întărirea sistemului imunitar.

Distribuie

György Gáspár

Psiholog clinician, psihoterapeut de familie și cuplu, membru al Colegiului Psihologilor din România, formator la diferite programe de formare complementară, președinte și membru fondator al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie.

Mai multe articole de György Gáspár

Articole similare

NE-AR PLĂCEA SĂ AFLĂM OPINIA TA