Cum depășim stresul academic?

Luna septembrie este perioada din fiecare an în care copiii, adolescenții  și tinerii de diferite vârste, își reîncep activitatea școlară. Aceasta este o perioadă plină de emoții, speranțe, îngrijorări și o cantitate serioasă de anxietate. Miza tot mai mare pe care o capătă procesul educativ și situațiile de performanță pot reprezenta un stres contraproductiv pentru mulți elevi.

Studiile clinice recente ne arată că situațiile de stres academic pot compromite semnificativ performanțele educaționale ale copilului sau adolescentului aflat într-un program școlar. Mai exact, situațiile de stres academic au o influență negativă asupra funcționării cognitive a copilului, reducând în special activitatea memoriei de lucru. Memoria de lucru, este un sistem al memoriei de scurtă durată implicat în controlul, reglarea și menținerea activă a unei cantități limitate de informații relevante pentru rezolvarea unei sarcini. Dacă abilitatea de menținere a informației relevante pentru sarcină la nivelul memoriei de lucru este perturbată, performanța elevului poate suferi. Mai concret, specialiștii în sănătate mintală se referă la eroarea de a ignora factorii distractori. Un mediu bogat în stres îi plasează pe elevi într-o dublă-situație dificilă, în care aceștia au de efectuat atât sarcina cât și de a face față îngrijorărilor corelate cu performanța în sarcină.

încurajând elevii să-și scrie gândurile și emoțiile corelate cu o imediată evaluare poate reduce semnificativ impactul presiunii psihice asupra performanței


Înțelegerea mecanismului prin care situațiile academice stresante influențează performanța elevilor ne ajută să analizăm raportul cost-beneficiu și să identificăm cele mai eficiente intervenții pentru a-i ajuta pe aceștia. Spre exemplu, Ramirez & Beilock (2011) au demonstrat că încurajând elevii să-și scrie gândurile și emoțiile corelate cu o imediată evaluare poate reduce semnificativ impactul presiunii psihice asupra performanței. Acest studiu construit pe cercetările din sfera psihologiei clinice și sociale demonstrează că scrierea în jurnal scade nivelul ruminațiilor și ameliorează simptomatologia depresivă. Astfel, exprimarea în scris a gândurilor negative diminuează ruminațiile și îngrijorările, ceea ce eliberează memoria de lucru și facilitează refocusarea acesteia asupra sarcinii academice.

Este important de știut că scrisul nu este singura strategie de stimulare a performanței academice. Acțiuni simple precum reafirmarea valorii de sine, prin descrierea valorilor de genul relațiile cu semenii și familia, par să îmbunătățească performanțele la teste în rândul minorităților și al fetelor (Cohen et al., 2006; Miyake et al., 2010). Descrierea valorilor de viață îndeplinește o funcție de amortizare între îngrijorările legate de succesul academic și focusarea memoriei asupra sarcinilor de lucru.

Însușirea abilităților de reducere a stresului academic poate aduce beneficii nu doar în contextul școlar. Situațiile cu miză mare sunt parte inevitabilă a vieții – atât la școală cât și la muncă. Dacă copiii învață încă din școală să aplice strategii de reducere a anxietății academice, atunci aceștia vor putea utiliza în viitor aceleași tehnici și pentru alte situații stresante de viață, spre exemplu participarea la un interviu de angajare sau susținerea unei prezentări profesionale.


Distribuie

György Gáspár

Psiholog clinician, psihoterapeut de familie și cuplu, membru al Colegiului Psihologilor din România, formator la diferite programe de formare complementară, președinte și membru fondator al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie.

Mai multe articole de György Gáspár

Articole similare

NE-AR PLĂCEA SĂ AFLĂM OPINIA TA