Skip to content

După 25 de ani de studiu și analiză a temelor pentru acasă, cercetătorul Harris Cooper a ajuns la concluzia că acestea afectează elevii în clasele primare. În cartea sa, Lupta pentru temele de casă: un teren comun pentru administratori, profesori și părinți, specialistul oferă o serie de detalii despre relația dintre temele pentru acasă și succes, la diferite niveluri de școlarizare. „În timp ce în liceu acestea au beneficii semnificative, în timpul gimnaziului beneficiile se reduc, iar în clasele primare nu aduc niciun beneficiu elevilor“, spune Etta Kralovec, profesor la Universitatea din Arizona.

De ce nu este indicat ca profesorii să prescrie teme de casă elevilor din clasele primare

Cercetările ne arată că există mai multe motive:

1. Temele de casă pot avea un impact negativ asupra atitudinii copiilor față de școală. Copiii care tocmai au început școala au mulți ani de studiu în față. Ultimul lucru pe care profesorii ar trebui să îl facă este să îi întoarcă împotriva școlii. Copiii ar trebui să se distreze în timp ce învață.

2. Temele de casă prescrise mult prea devreme pot afecta relațiile personale pe termen lung. În timp ce temele de casă au menirea de a consolida relația părinte-copil și de a implica părinții în educația copiilor lor, în cazul elevilor de școli primare acestea pot avea efetctul opus. La vârste atât de mici, copiii au nevoie să li se amintească de către părinți că au de realizat sarcini. Iar după o zi lungă de școală, orice activitate care care include cuvântul „muncă” nu este exact ceea ce copiii doresc să facă înainte de a merge la culcare. Acest lucru duce de cele mai multe ori la o adevărată luptă cu cel mic care se poate extinde chiar și în etapa în care temele aduc beneficii.

3. Oferă un fals sentiment de responsabilitate. Cei care sunt în favoarea temelor de casă la vârste mici vor spune că acestea, realizate zi de zi, ajută copiii să devină mai responsabili, însă acest lucru este valabil doar la o vârstă mai înaintată.

4. Temele de casă le știrbesc copiilor din timpul copilăriei. Potrivit informațiilor oferite de către Open Colleges și surprinse în articolul lor Tirania temelor de casă. 20 de motive pentru a nu prescrie teme de casă în timpul vacanţei, mulţi copii nu au parte de suficiente exerciții fizice. Toţi elevii, în special cei mai mici, ar trebui să folosească timpul rămas după şcoală şi cel din vacanţe pentru mai multe activităţi fizice, joacă în aer liber sau sport cu prietenii. Atât părinții, cât și profesorii pot încuraja copiii să se implice mai frecvent în astfel de activități.

5. Pentru a putea fi productivi la școală, copiii au nevoie de odihnă. O altă problemă legată de temele de casă, este aceea că le scurtează orele de somn. Copiii au nevoie în medie de 10 ore de somn pe zi. Pentru a putea funcționa la parametrii optimi a doua zi la școală, copiii au nevoie de odihnă corespunzătoare.

℗PUBLICITATE



Alternative la temele de casă

Ca o alternativă la temele de casă, există o serie de lucruri pe care le pot face profesorii și părinții pentru a se asigura că cei mici sunt motivați și deschiși spre a învăța mai mult:

1. Încurajați cititul distractiv. Potrivit cercetărilor, ceea ce funcționează în clasele primare este cititul și nu temele de casă. Părinții și profesorii pot căuta subiecte de interes pentru copii și fie îi încurajează pe aceștia să citească singuri, fie le citesc, în timp ce micuții ascultă. Chiar dacă personalizarea acestei activități pentru fiecare copil în parte va pretinde mai mult efort decât temele de casă, beneficiile lecturării distractive vor fi vizibile.

2. Învață-i responsabilitatea implicându-i în sarcini zilnice. În loc să te bazezi pe teme cu scopul de a dezvolta simțul responsabilității, există atât de multe activități de zi cu zi prin care copiii pot învăța să fie responsabili, cum ar fi pregătirea de dimineață pentru școală, aranjarea patului, implicarea în treburile casnice, sau chiar a avea grijă de un animal.

3. Ajută-i să înțeleagă faptul că se află într-o continuă învățare. Elevii claselor primare se află într-un proces neîntrerupt de învățare, astfel că pe măsură ce părinții reușesc să îi învețe pe copii acest lucru, temele de casă realizate cu scopul de a învăța mai mult e un aspect care trece pe plan secund.

4. Faceți o vizită la muzeu. Atât de multe lucruri se pot învăța în cadrul unei expoziții de artă sau știință. Mai mult decât atât, cunoștințele și experiența acumulată într-un astfel de context, nu poate fi învățată în niciun alt mod. De asemenea, părinții ar putea căuta expoziții viitoare sau activități care să le stârnească curiozitatea copiilor.

În concluzie, părinții și profesorii pot crea experiențe în afara programului școlar, în care creativitatea, sociabilitatea și învățarea converg pentru a îmbunătăți educația elevilor.

Este psiholog clinician și psihoterapeut relațional. A absolvit Facultatea de Psihologie din cadrul Universității „Babes-Bolyai” și două programe de formare în psihoterapie. Este unul dintre psihoterapeuții Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie. Coordonează programele de formare în psihoterapia familiei, desfășurate prin AMPP în Baia Mare și este direct implicată în diferite programe naționale de promovare a drepturilor copilului.

Caută
Coșul de cumpărături1
-
+
Subtotal
24,75 lei
Continuă cumpărăturile
1