Skip to content

Încă de când ne naștem, suntem dependenți de părinții noștri, de căldura, grija și dragostea lor, pentru a ne putea dezvolta sănătos și armonios fizic și psihic. Când creștem, această dorință de apartenență specifică ființelor sociale rămâne puternică și ne ajută să ne dezvoltăm abilitățile de relaționare și comunicare, pentru a ne integra și a funcționa într-un grup sau în cuplu.

Chiar dacă pe parcursul vieții alocăm resurse considerabile pentru a fi mai abili din punct de vedere social și emoțional, dezvoltarea relațiilor cu alte persoane rămâne pentru mulți dintre noi o provocare, mai ales în cazul relațiilor cu persoane de sex opus. Probabil, nu de puține ori ni s-a întâmplat să discutăm cu colegul sau colega de la birou sau cu partenerul sau partenera noastră și, deși noi credeam că am transmis nonverbal sau verbal anumite informații, să constatăm că mesajul nostru nu a ajuns așa cum ne-am dorit noi să i-l transmitem celuilalt.

Mereu m-am întrebat dacă această diferență între modul în care percepe un bărbat sau o femeie mesajul transmis poate fi explicată de felul în care creierul nostru prioritizează și procesează informația din mediu. Există, oare, diferențe între felul în care funcționează creierul unei femei și cel al unui bărbat? Și dacă există o diferență, poate fi aceasta observată și la nivel comportamental? La aceste două întrebări îmi doresc să răspund în continuare.

Diferă creierul bărbaților de cel al femeilor?

La nivelul creierului, studiile ne arată că volumul hipocampului este mai mare la femei decât la bărbați, iar volumul amigdalei mai mare la bărbați comparativ cu femeile. Hipocampul este o structură implicată în memorare și învățare, iar amigdala este o structură implicată în procesarea emoțiilor și generarea răspunsurilor de tipul „luptă sau fugi”. Principalul factor care contribuie la această dezvoltare diferită a creierului sunt hormonii sexuali, estrogenul în cazul femeilor și testosteronul în cazul bărbaților. Spre exemplu, în amigdală se regăsește un număr crescut de receptori ai testosteronului, iar în hipocamp un număr crescut al receptorilor estrogenului.

Din punct de vedere funcțional, studiile desfășurate sub coordonarea dr. Ragini Verma la University of Pennsylvania arată faptul că, în cazul femeilor, comunicarea dintre emisfera stângă și cea dreaptă este mai rapidă (comunicare interemisferică), iar în cazul bărbaților, comunicarea în cadrul aceleiași emisfere (comunicare intraemisferică) este mai rapidă. Diferența între modul în care funcționează creierul femeilor și al bărbaților se face remarcată încă din perioada adolescenței, când multe caracteristici sexuale secundare se dezvoltă sub influența hormonilor sexuali.

℗PUBLICITATE



Cum percep femeile și bărbații stimulii cu valență emoțională?

Procesarea stimulilor emoționali a fost analizată într-o serie de studii folosind electroencefalograful (EEG). EEG-ul este o metodă care ne ajută să observăm activitatea electrică a creierului imediat după ce omul a văzut o imagine sau a auzit un sunet. Această metodă este folosită pentru a înțelege mai bine modul în care persoanele își mobilizează resursele atenționale pentru a detecta și procesa rapid informația relevantă din mediu. Felul în care procesăm informația din mediu ne ajută să prezicem intenția unei persoane, precum și consecințele comportamentului acesteia.

Într-o serie de cercetări, Alice Mado Proverbio de la Università degli Studi di Milano – Bicocca, arată faptul că femeile alocă în general atenție mai mare stimulilor emoționali faciali, comparativ cu bărbații. De asemenea, acestea sunt mai atente la imagini cu fețe de bebeluși și pot să descifreze mai bine emoțiile acestora. Atunci când privesc imagini ambigue, femeile sunt mai predispuse să vadă în acestea fețe umane. Pe ansamblu, femeile acordă mai multă atenție bărbaților maturi, în timp ce bărbații acordă mai multă atenție fețelor adolescentelor.

Rezultatele studiilor menționate mai sus ne-ar face să ne întrebăm dacă femeile percep cu adevărat mai bine emoțiile decât bărbații sau dacă sunt doar mai sensibile la un anumit tip de stimuli, și anume fețele umane? Studiile comportamentale ne arată faptul că femeile percep mai rapid poze care prezintă o față fericită în loc de una tristă sau neutră, comparativ cu bărbații. Totuși un alt studiu (care aduce în discuție un comportament mai complex, și anume bătutul la ușă) arată că, în acest caz, bărbații recunosc mai bine decât femeile bătutul la ușă „fericit”, iar femeile pe cel „neutru” sau „furios”.

Rezultatele ne indică faptul că există o diferență în felul în care femeile și bărbații alocă resurse atenționale informațiilor din mediu. Cel mai probabil, în cazul bărbaților, percepția emoției este mai rapidă și mai corectă atunci când ea apare într-un context mai complex (spre exemplu, scene sociale în care interacționează oamenii), și nu atunci când ea este prezentă doar pe mimica unei persoane.

Suntem diferiți și complementari, iar aceste diferențe trebuie abordate matur. Ca femei, data viitoare când sunteți triste, ar fi indicat să transmiteți acest lucru prin vorbe sau folosind mai multe indicii decât mimica feței; iar ca bărbați, data viitoare când vi se pare că iubita nu este fericită în prezența voastră, pentru că nu manifestă lucrul acesta cu tot corpul sau cu toate acțiunile ei, ați putea vorbi cu ea despre ce simte, pentru a vă construi contextul prin care o puteți înțelege mai bine. Comunicarea, autenticitatea și deschiderea sunt uneltele noastre cele mai valoroase. Dacă învățăm să le folosim, ele ne pot ajuta să construim relații frumoase, durabile și autentice.

Alexandra Iacob este psiholog clinician (practicant autonom) și lucrează în propriul cabinet de psihologie cu copii, adolescenți, tineri și familiile acestora. A absolvit masteratul în Psihologia Dezvoltării și Psihologie Clinică la Universitatea Heidelberg din Germania în 2014. Alexandra este pasionată de oameni și dezvoltarea lor, de neuroștiințe și de viață. Își iubește meseria și caută mereu experiențe care să o ajute să se dezvolte personal și profesional.

Caută
Coșul de cumpărături1
-
+
Subtotal
21,45 lei
Continuă cumpărăturile
1