Ce învață psihoterapeuții în taberele de vară

Asociația Multiculturală de Psihologie și Psihoterapie a organizat, în prima săptămână din căldurosul august, cea de-a treia școală de vară care a avut loc în inima Maramureșului. Tabăra, așa cum obșinuim noi să-i spunem, s-a desfășurat într-o vară cu adevărat incendiară, care a pus la încercare puterea, răbdarea și capacitatea de adaptare a mai bine de treizeci de psihoterapeuți. Am folosit cuvântul „putere” pentru că în acest an tema de la care am pornit a fost „Puterea Inconștientului”. Metode precum relaxarea, imageria dirijată, mindfulness și inducția hipnotică (experimentate în această săptămână) ne-au permis să pătrundem în „intimitatea” minții noastre și să ne orientăm mult mai mult către noi.

Raluca Anton și Adela Moldovan, două formatoare care se armonizează perfect atunci când predau împreună, au deschis tabăra, prezentându-ne câteva noțiuni legate de relaxare și igiena minții. Au trecut, cu multă îndemânare, de la expunerea câtorva elemente din evaluare și intervenție psihologică, punând accent pe conceptualizare și relație terapeutică, la prezentarea unor exerciții de relaxare și imagerie dirijată, care să ne ajute în orientarea spre sine. Prin aceste tehnici exersate împreună, Raluca și Adela ne-au reamintit cât de important e să ne protejăm ca psihoterapeuți și să nu uităm că și „creierul e un organ, ca oricare altul, de care trebuie să avem grijă”, chiar și atunci când, zi de zi, suntem obișnuiți să le spunem asta persoanelor care vin la noi, pentru terapie.

Au urmat două zile speciale în care, cu ajutorul înțeleptei formatoare dr. Krisztina Szabó, am „demitizat” hipnoza și am explorat tainele acesteia prin prisma „experiențierii unor modificări senzoriale, perceptive, cognitive sau comportamentale” (definiția APA, 1993). Am înțeles că relevant „este ceea ce se întâmplă în hipnoză, ceea ce are potenţialul de a stabili noi asocieri subiective, o conştiinţă nouă, noi deprinderi, precum şi conectarea individului la resurse adormite” (Michael Yapko, 2011). Dincolo de cunoașterea unor elemente legate de hipnoză și aplicarea unor tehnici de inducție hipnotică, după aceste zile ne vom aminti cu plăcere de cuvintele psihologului Milton Erickson, care spunea: „Sunt multe lucruri pe care le știi, dar nu știi că le știi, iar când vei ști ceea ce nu știi că știi, vei ști și te vei schimba. În transă, poți descoperi foarte multe lu­cruri pe care nu știai că le știi.”

După aceste zile pline de învățătură, am ajuns să probăm reducerea stresului prin metoda mindfulness alături de formatoarea dr. Hedi Hoka, ce a venit cu propria experiență legată de această tehnică. Ne-a adus în atenție faptul că mindfulness înseamnă mult mai mult decât meditație, că este o stare conștientă deplină a stării prezente, o abilitate înnăscută care poate fi dezvoltată de către orice ființă umană și, mai ales, că este dovedită științific. Prin exerciții precum conștientizarea și „calmarea” corpului, Hedi Hoka ne-a reamintit valoarea pe care o are întoarcerea repetată asupra corpului şi a simţurilor noastre. Sigur nu vom uita Meditația de dimineată, Povestea serii, Pașii de copil, Salutul, Reîntoarcerea Acasă, precum și expresiile vindecătoare „Te văd” și „Sunt aici”.


Și, sigur, ne vom aminti mult timp de Cina Mindfulness și Seara Tăcerii ca momente aparte, pline de introspecție. Au fost multiple experiențe, pe care ni le-am dorit și le-am trăit intens.

Spre final, am avut o ultimă zi cu un atelier deosebit, susținut de psihoterapeutul Roxana Nicolau. Roxana, cu multă pricepere, ne-a făcut să înțelegem cât de relevante sunt tehnicile de lucru experiențiale în terapia centrată pe scheme cognitive (și moduri). Prin conceptele prezentate și exercițiile realizate, Roxana Nicolau ne-a amintit că, dincolo de tehnicile cognitive, metodele experiențiale pot produce schimbări profunde; că „aceste strategii sunt utile pentru că pot ajuta la declanșarea emoțiilor asociate schemelor cognitive dezadaptative… și, de asemenea, ajută clienții să diferențieze trecutul și să accepte faptul că, deși uneori copilăria lor a fost o perioadă dureroasă, nu pot să dea timpul înapoi și s-o schimbe; acest lucru însă îi poate ajuta să resemnifice toată acea suferință. Și resemnificarea îi ajută să își negocieze un viitor mai bun”.

Ultimul atelier al școlii de vară a fost susținut de carismaticul formator Gáspár György care ne-a prezentat cu multă pasiune învățături legate de conștientizarea și vindecarea în relațiile de cuplu și ne-a făcut să înțelegem, încă o dată că în cuplu nu e nevoie de „lupta pentru putere”, ci de „lupta pentru iubire”  și, de asemenea, cât de importante sunt valorile relaționale, precum și acceptarea și angajarea în relațiile noastre (dr. Russ Hariss, Acționează cu dragoste)Prin exercițiile propuse, având ca fundal sonor muzica lui Havasi („Coming Home”), Gáspár ne-a ajutat să ne conectăm unii la alții, să ne încărcăm emoțional și să ducem cu noi mai departe o stare de bine, dincolo de această săptămână, în cotidianul nostru.

Mulțumim mult formatorilor noștri experimentați pentru această săptămână, în care ne-am încărcat cu toții pozitiv, și abia așteptăm să ne revedem în vara viitoare într-un număr și mai mare.


Distribuie acum

Oana Nașcu

Psiholog clinician și psihoterapeut cu dublă specialitate, Oana este licențiată în psihologie și medicină generală. Este membru al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie și al Colegiul Psihologilor din România. Coordonează programele de formare în psihoterapia familiei, desfășurate prin AMPP în Baia Mare și este direct implicată în diferite programe naționale de promovare a drepturilor copilului.

Mai multe articole de Oana Nașcu

Explorează

NE-AR PLĂCEA SĂ AFLĂM OPINIA TA