Skip to content

Bromance este un cuvânt pe care-l citim tot mai des în ultima vreme, atunci când se evidențiază masculinitatea și dinamica relațională dintre doi bărbați prieteni. Acesta provine din limba engleză, este compus din „brother și „romance și se referă la relația apropiată nonsexuală dintre doi bărbați. Conceptul evidențiază o relație bazată pe valori, interese comune și intimitate emoțională. Și în acest caz, intimitatea emoțională este o calitate a unei relații, care se referă la împărtășirea sentimentelor și opiniilor, fără teama de a fi judecat. Doi bărbați într-o relație de bromance petrec timp împreună și au pasiuni comune. Relația lor este bazată pe sinceritate, deschidere emoțională, suport și acceptare reciprocă. Un exemplu de bromance promovat de mass-media este relația de prietenie dintre Barack Obama și Joe Biden.

De-a lungul timpului, relațiile dintre bărbați au avut de suferit, datorită modelului masculin promovat de societate, în care bărbații erau încurajați să nu își arate emoțiile și să se afle într-o permanentă competiție între ei. Iar literatura de specialitate arată faptul că există o asociere între conformarea la acest model și depresie, lipsa solicitării de ajutor, abuzul de alcool, problemele de sănătate și preocupările legate de aspectul fizic. Astăzi, bărbații au o libertate socio-culturală mai mare de a-și exprima emoțiile și de a dezvolta prietenii cu alți bărbați.

În cele ce urmează voi prezenta două articole care analizează modul în care interacționează relația de cuplu cu o relație de tip bromance. În cadrul tezei de doctorat publicate în 2014, Jennifer A. Yalof, doctorand în cadrul Massachusetts School of Professional Psychology, studiază relațiile de camaderie, bromance și prietenie ocazională dintre bărbați. Prin intermediul studiului, autoarea își dorește să ofere o imagine de actualitate a prieteniilor dintre bărbați.

La studiu au participat 177 bărbați cu vârsta cuprinsă între 18 și 30 de ani, care au completat o serie de chestionare ce vizau tipul de relații în care erau angajați, calitatea acestora și nivelul stării de bine. Rezultatele studiului arată faptul că bărbații sunt mai satisfăcuți cu relațiile de tip bromance în comparație cu relațiile de camaderie (de exemplu, colegii cu care practică un sport) și prieteniile ocazionale (de exemplu, colegii de la birou). Conform autorilor, principalul factor care contribuie la această satisfacție este faptul că bărbații își împărtășesc mai mult sentimentele în cadrul relațiilor bromance, interacționând la un nivel mai profund.

Bărbații care au relații de tipul bromance este mult mai probabil să se angajeze în relații romantice stabile, în comparație cu bărbații care se află în relații de camaderie sau relații ocazionale. De asemenea, bărbații care se află în bromance și au și o relație de cuplu apreciază relația de cuplu ca fiind satisfăcătoare. O posibilă explicație a acestui rezultat este faptul că bărbații care au abilitatea de a dezvolta relații mature de prietenie cu alți bărbați sunt mai puțin dependenți de relația de cuplu și nu așteaptă ca partenera să le satisfacă toate nevoile emoționale.

℗PUBLICITATE



În comparație cu rezultatele acestui studiu, un articol publicat în 2017 ajunge la niște concluzii ușor diferite, în ceea ce privește bromance și relația de cuplu. Cercetătorii de la University of Winchester, Marea Britanie, au realizat 30 de interviuri semistructurate care aveau ca scop compararea relațiilor de cuplu cu cele de tip bromance. Participanții la studiu au caracterizat relațiile bromance ca fiind lipsite de bariere, mai stabile și având un grad mai mare de intimitate emoțională.

În urma studiului, a fost evidențiat faptul că principala diferență dintre relația de cuplu și cea de tip bromance a fost prezența contactului sexual în cadrul relațiilor de cuplu. Rezultatele indică faptul că bărbații preferă să împărtășească lucruri personale cu prietenii cu care au bromance și nu cu partenera de cuplu, simțind că pot avea mai mare încredere în alți bărbați și că, în fața acestora, pot fi vulnerabili. În schimb, față de partenera de cuplu, bărbații simt că trebuie să aibă o atitudine mult mai masculină și că uneori nu își pot arăta sentimentele.

Pe lângă aceasta, în relațiile de prietenie, bărbații nu se simt judecați. De asemenea, bărbații raportează faptul că nu pot fi sinceri și nu se pot deschide în fața partenerei, pentru că aceasta nu i-ar înțelege și ar apărea conflicte și certuri pe care își doresc să le evite.

Primul studiu arată faptul că bărbații care au relații de tip bromance caută mai mult relațiile stabile de cuplu și sunt satisfăcuți cu relația lor de cuplu. Al doilea studiu arată faptul că relațiile de tip bromance sunt mai puternice decât relațiile romantice, bărbații găsind mai multă acceptare, deschidere și apropiere în acest tip de relații. Metodele folosite în primul și al doilea studiu au fost diferite, la fel și întrebările de cercetare. Acest lucru poate explica parțial diferența dintre rezultate. Ambele studii arată însă faptul că relațiile de tip bromance sunt relații normale, prezente în viața bărbaților. Aceste relații sunt foarte importante și contribuie la împlinirea lor în plan relațional și emoțional.

O relație matură de cuplu poate accepta și profita de existența unei relații de tip bromance. O relație în care partenerii sunt conștienți de unicitatea și nevoile fiecăruia, bazată pe autenticitate, libertate și comunicare, în care fiecare partener poate fi așa cum simte el și este iubit pentru acest fel unic și imperfect de a fi, este o relație matură. Noi suntem ca niște bucăți de puzzle cu mai multe fațete și nevoi, iar partenerul nostru ne poate completa din anumite puncte de vedere, dar există și nevoia de-a avea prieteni, cu care să împărtășim genul de experiențe pe care nu le putem împărtăși cu partenerul de viață.

Alexandra Iacob este psiholog clinician (practicant autonom) și lucrează în propriul cabinet de psihologie cu copii, adolescenți, tineri și familiile acestora. A absolvit masteratul în Psihologia Dezvoltării și Psihologie Clinică la Universitatea Heidelberg din Germania în 2014. Alexandra este pasionată de oameni și dezvoltarea lor, de neuroștiințe și de viață. Își iubește meseria și caută mereu experiențe care să o ajute să se dezvolte personal și profesional.

Caută
Coșul de cumpărături1
-
+
Subtotal
21,45 lei
Continuă cumpărăturile
1