Avenor College – când școala devine comunitate

Diana Segărceanu este co-fondator și director executiv al Avenor College, instituție particulară de învățământ care cuprinde grădiniță, școală și liceu și care școlarizează în prezent peste 400 de copii. La Avenor lucrează peste 100 de profesori.

Diana este mama a doi copii, Ana și Tudor, ambii elevi la gimnaziu, la Avenor College, și a avut o carieră de 15 ani în diverse poziții de senior management în industria de telecomunicații, până în 2008, când a renunțat la munca în domeniul corporatist pentru a se dedica total dezvoltării școlii Avenor.

În principiile Avenor College se vorbește despre faptul că aici se ”prețuiesc legăturile dintre oameni mici și mari și te simți prețuit”. Ne puteți spune mai multe despre importanța acestui principiu și cum îl aplicați?  

Educația la Avenor College se bazează pe „Relații pozitive” între toți membrii comunității noastre: copii, profesori, părinți. Este unul dintre principiile de bază stabilite încă de la fondarea școlii.


M-am bucurat când recent l-am urmărit pe TED pe psihologul Robert Waldinger de la Harvard care ne spunea concluzia celui mai longeviv studiu despre fericire: „Relațiile armonioase duc la o viață fericită”. Simplu, cuprinzător și credibil. Putem să-i învățăm pe elevii noștri să aibă relații bune? Știm deja despre copii că învață din ceea ce văd, din ceea ce li se întâmplă, așa că puterea exemplului este foarte importantă. Oricine vizitează școala noastră observă de prima dată o atmosferă de lucru serioasă, dar destinsă, cu copii și profesori luminoși și deschiși. Învățarea trebuie și poate fi făcută cu plăcere. Elevii noștri sunt protejați fără ca profesorii să fie foarte protectivi, sunt călăuziți fără a fi dirijați.

Copiii de la Avenor au ocazia să practice relaționarea în diverse situații: pe lângă orele curiculare sunt implicați în multe activități atât în zona pasiunilor, cât și în folosul comunității. Elevii interacționează și cu alte grupuri de copii în afara clasei și a școlii, se întâlnesc cu personalități din diverse domenii (cultură, sport, muzică) care reprezintă modele și inspirație.

Chiar din primul an de școală, copiii învață cu profesori diferiți la diverse materii. Totodată, se practică în mod curent ore predate “în echipă” de către doi profesori de materii diferite.


Cele mai puternice modele pentru copii sunt proprii părinți, așa că aceștia sunt încurajați să organizeze activități la școală împreună cu elevii, să-i însoțească în excursii, să-și prezinte profesia în cadrul „Career Day” și să le împărtășească copiilor din experiența lor.

Știm deja cu siguranță că oamenii care sunt mai bine conectați cu familia, cu prietenii, dar și cu comunitatea vor fi mai sănătoși, mai fericiți și vor trăi mai mult și mai bine decât cei care cred că fericirea este dată doar de faimă, bogăție sau de orice parcurs individualist și ne modelăm activitățile în consecință.

Responsabilizarea părinților în ceea ce privește procesul educațional academic este o practică frecvent întâlnită în învățământul românesc. Datorită acestei practici și a presiunilor școlare necorespunzătoare puse de școală pe părinți și ulterior de către părinți pe copii, multe relații părinte-copil sunt afectate în mod negativ odată cu începerea școlii, chiar de la clasa I. Cum ajută Avenor College părinții să își mențină o bună relatie cu cei mici?

Aveți mare dreptate; relatia dintre părinte și copil poate fi afectată dacă relația dintre școală și părinți este defectuoasă. La Avenor College, încă de la înființarea școlii în 2007, am avut grijă să ne implicăm și să punem accent pe importanța construirii unor relații armonioase bazate pe comunicare constructivă între toți membrii comunității: copii-profesori, copii-copii, profesori-profesori, părinți-profesori. Bineînțeles că toate acestea ajută și părintele să-și mențină relația bună cu copilul său.

După 9 ani de funcționare, timp în care am dezvoltat un sistem de comunicare pe mai multe canale cu părinții pentru ca aceștia să fie la curent cu evoluția copilului, avem convingerea și dovada că cea mai eficientă comunicare, care să ajute în mod real părintele, este cea directă, individuală care privește copilul-învățarea-părintele. Considerăm contra-productive celebrele „ședințe cu părinții” în care se comunică în general de pe o poziție de forță: profesorul stă la catedră cu catalogul deschis, iar părinții stau în bănci și ascultă generalități despre toți copiii sau etichetări dureroase ale unor copii în fața celorlalți părinți.

La Avenor ne întâlnim individual cu părinții ori de câte ori este nevoie, atât la inițiativa profesorului, cât și la inițiativa părintelui. Se crează un spațiu de siguranță și respect pentru fiecare persoană și se discută deschis despre așteptări, cerințe, potențial, roluri și responsabilități (atât ale școlii, cât și ale părinților). Astfel, procesul educațional este clar și predictibil. În acest mod, părintele este mereu la curent cu ceea ce se întâmplă la școală și se poate concentra pe rolul său esențial de părinte fără să fie nevoie sau fără să simtă că trebuie să dubleze acasă rolul profesorului de la școală.

Știm că „meseria” de părinte rămâne cea mai grea din lume, astfel că de câțiva ani am dezvoltat la Avenor, „Școala părinților” – sesiuni de parenting pe problematica și temele care interesează părinții – unde invităm psihologi care organizează work-shopuri de învățare prin descoperire. Sub grija atentă a psihologilor școlii, orele de parenting se pot continua cu consultații individuale atunci când părinții întâmpină probleme, neliniști sau neînțelegeri în legătură cu copiii lor din orice motiv: școlar, familial, de vârstă, din pricina unui eveniment nefericit sau orice alt motiv.

La Avenor punem accent deosebit și pe dezvoltarea personală a elevilor noștri. Toți elevii au săptămânal câte o oră de PSHE (Personal, Social and Health Education) condusă de unul dintre cei patru psihologi ai școlii. Aceste ore incluse în orarul Avenor îi ajută pe elevii noștri să-și înțeleagă emoțiile, să-și cunoască atât punctele tari, dar și pe cele vulnerabile, să învețe cum să se raporteze și să colaboreze mai bine cu cei din jur: familie, prieteni, colegi.

Pe de altă parte, vedem frecvent și situația opusă: părinți care vin și pun presiuni pentru ca școala să acționeze așa cum cred ei de cuviință. Cum gestionați astfel de situații?

Credem că “presiunea” apare numai într-un mediu în care este cultivată și întreținută “nesiguranța” pe fondul lipsei de organizare, comunicare și transparență. “Presiunea” este un instrument destul de răspândit în mediile unde părinții sau școala încearcă să “impună” totul și apoi să “controleze” totul.

La Avenor ne-am poziționat încă de la înființare ca un partener egal al părinților în educația pe termen lung a copiilor. Știm că fiecare – părinți și profesori – avem roluri importante, dar diferite și lucrăm în echipă pentru a contribui la creșterea unor copii încrezători în ei înșiși, motivați să-ți dorească excelență academică, dar și să rezolve în mod creativ diferite situații de viață.

Știm că există, din păcate, și tot felul de stereotipuri sociale legate de școlile private. Unul dintre ele pleacă de la impresia că o școală particulară, având la bază taxe, este mult mai vulnerabilă la presiunile de tot felul pe care le poate pune un părinte intruziv. Aș spune că la Avenor este exact invers: părinții ne aleg și sunt dispuși să plătească taxe destul de mari tocmai pentru a fi într-un mediu în care nu este acceptată “presiunea” de niciun fel, iar copiii sunt ghidați de profesori și consilieri competenți, într-un mediu de siguranță fizică și emoțională.

Sigur că apar și situații tensionate, dar acestea sunt firești în orice mediu natural, în orice grup sau echipă. Experiența de pedagogi ne indică faptul că de fiecare dată când avem o situație mai dificilă acolo este cel puțin o persoană (poate fi copil, părinte sau chiar profesor) care necesită atenție, ascultare și încredere. Cu răbdare și profesionalism, dar mai ales cu omenie, ajungem să depășim aproape toate dificultățile și să învățăm din fiecare experiență.

Am avut și situații în care ne-am dat seama că la un moment dat, cu unii dintre părinți nu ne mai întâlnim în planul valorilor și principiilor. Atunci când nu mai putem să fim o echipă coerentă cu părinții, e momentul în care drumurile noastre se despart în interesul superior al copilului.

Cred că sinceritatea și transparența cu care tratăm orice situație apărută în viața școlii ne-a ajutat să câștigăm respectul părinților și al copiilor. Am demonstrat în timp că ne ținem promisiunile și sfătuim competent și responsabil pe fiecare dintre membrii comunității noastre.

Frecvent avem așteptări din partea copiilor care le depășesc posibilitățile din punctul de vedere al dezvoltării psihice (psihomotorii?). Cum se asigură Avenor College că dascălii săi sunt instruiți corect în ceea ce privește dezvoltarea psihomotorie a copiilor pe grupe de vârstă?

Avenor College este școală acreditată Cambridge International Examinations, organizație cu reputație excelentă la nivel internațional. Am învățat din sistemul educațional britanic că supraspecializarea profesorilor pe grupe de vârstă este benefică pentru tot procesul de învățare. Știm că învățarea are loc doar dacă copilul este înțeles, ascultat și învățat în funcție de dezvoltarea lui psihomotorie, dar și ținând cont de personalitatea și stilurile proprii de învățare.

La grădinița Avenor, educatoarele se ocupă de la un an la altul de o singură grupă de vârstă (2-3 ani; 3-4 ani; 4-5 ani; 5-6 ani), astfel că prin supraspecializare ele își dezvoltă constant abilitățile pedagogice și de relaționare specifice vârstei respective.

La școala Avenor, am creat în cadrul ciclului primar două stagii: Primar mic: clasa pregătitoare – clasa a II-a, respectiv Primar Mare: clasa a III-a – clasa a IV-a. De doi ani, suntem într-un proces de supraspecializare a profesorilor tocmai ținând cont ca perioada de 5 ani a ciclului primar (Pregatitoare – Cls. a IV-a) este o perioadă foarte lungă în care apar multe schimbări psihomotorii în dezvoltarea copiilor care necesită abordări pedagogice diferite. Această politică de supraspecializare nu privește doar principalul om de la clasă, învățătorul, dar și profesorul de engleză, de arte sau club.

Chiar și așa, de multe ori apar situații punctuale care trebuie rezolvate în mod specific și atunci apelăm la ajutorul specializat al colegelor noastre, psihologi cu experiență care consiliază orice membru al comunității noastre, atunci când e nevoie.

În fiecare an, profesorii și psihologii noștri participă la cursuri de formare și conferințe pentru a fi la curent cu practicile noi care apar.

Mulți dintre noi ne amintim de seri târzii la teme cu pagini rupte și resentimente atât din partea copilului, cât și din partea părintelui. Mulți dintre părinții cu care ne întâlnim în cabinet relatează astfel de momente. Care este viziunea Avenor College în privința “temelor”?

Înțeleg foarte bine la ce vă referiți; deși am fost un elev foarte bun și eu am amintiri neplăcute din copilărie legate de teme și cred că acele momente mi-au afectat și relația cu părinții mei.

Când am înființat școala Avenor am avut printre prioritățile noastre și găsirea unei soluții pentru ca temele să nu mai fie subiect care să afecteze copilul sau relația părintelui cu copilul.

La Avenor, în acord cu politica noastră strategică, suntem în curs de a schimba perspectiva de la “tema” ca o muncă repetitivă, plictisitoare, dureroasă la “studiu individual”, astfel ca elevul să studieze “din convingere” și nu “de frică”, să înțeleagă rostul studiului, să vadă beneficiile pentru el însuși, să fie curios, să se simtă provocat chiar dacă uneori e greu, să vadă că progresează pentru el însuși și nu pentru școală/profesor/părinte.

Adică am schimbat cuvântul “temă” cu “studiu”? Sigur, nu e suficient să redefinim un cuvânt, este nevoie și de o remodelare a rolului profesorului, dar și al părintelui de la o poziție de “forță” / “autoritate” la pozitia de “ghid” / “îndrumător” în procesul de învățare.

În concluzie, “studiul individual” la fel ca “responsabilitatea” trebuie să fie deprinse pentru că nimeni nu se naște învățat și nici responsabil, iar pentru asta avem cu toții de lucrat la obiceiuri și mentalități vechi.

La Avenor College acționăm pe 3 direcții:

(1) dezvoltare profesională, dar și personală pentru profesori;
(2) educarea elevilor atât academic prin metode moderne, dar și să “învețe să învețe”;
(3) Școala părinților – cursuri de parenting pentru a-i ajuta pe părinți să nu-și confunde rolul nici cu al profesorului (să încerce să predea sau să impună criterii diferite), nici cu al elevului (adică să studieze în locul acestuia).

Schimbarea de paradigmă va putea fi numită un succes după ce profesorii și părinții vor fi colaborat, astfel încât copilul să învețe “să învețe”, să fie încurajat, să fie lăsat să greșească, să ajungă la vârsta potrivită. Atunci vom vedea un elev care se pregătește singur pentru a doua zi de școală, știe exact ce are de făcut și până când, este constant în pregătire pentru că în fiecare zi învață ceva care-i dă satisfacție.

În practica noastră întâlnim frecvent cazuri de copii excluși din învățământul de masă datorită unor probleme de neurodezvoltare cum ar fi Tulburarea de Spectru Autist sau ADHD. Unii dintre acești copii ar avea șanse bune de integrare socială cu suport din partea școlii. Care este poziția Avenor College în astfel de cazuri?

Credința noastră ca fondatori ai școlii este că integrarea unor copii cu CES în grădinițe și școli normale îi ajută pe toți copiii cu condiția să existe personal specializat, politici foarte clare de integrare și infrastructură adecvată. Altfel, există un risc foarte mare de a afecta atât interesul superior al copilului cu CES, cât și al celorlați copii.

La Avenor acceptăm la grădiniță și la clasa Pregătitoare copii cu cerințe educative speciale ușoare care pot fi remediate în timp cu resursele de care dispunem. Pentru aceștia alocăm cadre didactice de sprijin fără niciun cost suplimentar.

La clasele mai mari, unde efortul intelectual devine mai intens, admitem doar copii care trec un examen academic și sunt observați de psihologul școlii. Dacă identificăm cerințe educaționale al căror suport nu poate fi asigurat de școală, direcționăm părinții către alte instituții care au personal specializat pentru situația respectivă.

Am auzit multe lucruri bune despre școala pe care o reprezentați, prin ce considerați că se deosebește Avenor College de alte instituții de învățământ private sau de stat? Care sunt punctele forte?

Mă bucur să aud și de la paginadepsiholigie.ro că școala noastră are un renume bun și în afara comunității noastre. Știm că părinții noștri apreciază ceea ce facem și din faptul că avem efective complete de elevi la aproape toți anii de studiu. Sunt sigură că la reputația școlii au contribuit și rezultatele excepționale la Evaluarea Națională care au plasat Avenor în 2015 pe locul 6 în București din totalul de 300 de școli.

Credem că după 9 ani de la înființare, am rafinat toate procesele care fac diferența dintre o școală bună și una foarte bună. Am învățat foarte mult din experiența noastră ca instituție, dar și din cursurile, conferințele la care am participat, de la consultanții cu care colaborăm, de la profesorii din ce în ce mai deschiși și mai bine pregătiți care dau totul pentru elevii noștri.

Dezvoltăm un program bilingv unic (româno-englez) pentru profilul elevilor noștri care aduce în prim plan tot ceea ce noi considerăm că este mai bun în cele două sisteme educaționale la care ne raportăm: curriculum românesc și curriculum Cambridge. Rezultatul este un program academic foarte riguros în care orele se predau în limba română sau limba engleză (după caz), completat de un portofoliu de peste 24 de activități din care elevii pot să-și aleagă din zona artistică, sportivă, de cunoaștere sau dezvoltare de abilități antreprenoriale.

Programul lung de 8 ore petrecute la școală este împărțit cu grijă în funcție de curba de efort a elevilor între orele curriculare, orele de cluburi la alegere, pauze de recreere sau odihnă, masa de prânz, alte activități specifice școlii. La sfârșitul programului, avem mulți elevi care rămân și la alte activități opționale (balet, karate, fotbal, baschet, pian, chitară, antreprenoriat etc). Avem avantajul că părinții pot să aleagă un program care acoperă aproape toate preferințele fără să mai fie nevoie să mai facă și alte drumuri către alte destinații.

Odată cu înființarea Liceului Internațional Avenor în sistem Cambridge International Examinations, avem posibilitatea să oferim absolvenților noștri două trasee liceale: admiterea la orice liceu de top din sistemul românesc prin intermediul modulelor de pregătire pentru Evaluarea Națională, respectiv la un liceu internațional, cum este și Avenor International High School.

Distribuie

Cristina Petrescu-Ghenea

Este medic specialist în psihiatria copilului și adolescentului, psihoterapeut de cuplu și familie. A absolvit Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila” București și programul de formare al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie. Este unul dintre psihoterapeuții asociatiei, autor al site-ului paginadepsihologie.ro și coordonator al grupurilor de formare în psihoterapia familiei din București.

Mai multe articole de Cristina Petrescu-Ghenea

Articole similare

NE-AR PLĂCEA SĂ AFLĂM OPINIA TA