5 metode științifice prin care putem susține dezvoltarea sănătoasă în adolescență

Toți adolescenții au nevoie să își dezvolte abilități care să îi ajute să facă față provocărilor care apar în viața de zi cu zi. Aceste provocări sunt de cele mai multe ori legate de: școală, definirea propriei identități și dezvoltarea relațiilor sociale. Studiile de specialitate realizate în ultimii ani arată faptul că adolescența este o perioadă în care au loc schimbări neurobiologice și comportamentale importante. Din punctul de vedere al dezvoltării creierului, abilitățile de viață (core life skills) includ: planificarea, concentrarea atenției, autocontrolul, conștientizarea și flexibilitatea. Aceste abilități mai sunt cunoscute și sub denumirea de funcții executive sau abilități de autocontrol.

Anii adolescenței reprezintă o fereastră de oportunitate pentru construirea abilităților de viață. În această perioadă, creierul își întărește conexiunile neuronale care au fost folosite cel mai frecvent, făcându-le mai rapide și mai eficiente. În același timp, legăturile care nu au fost folosite se pierd. Cele două procese se numesc mielinizare și pruning sinaptic.

Neuroplasticitatea creierului adolescenților permite învățarea comportamentelor adaptative, deoarece în această perioadă se dezvoltă legăturile dintre cortexul prefrontal și structurile subcorticale. Acest lucru favorizează dezvoltarea gândirii, a abilității de planificare și a rezolvării de probleme. Activitatea zonelor subcorticale, cum ar fi nucleul accumbens (implicat în procesarea recompensei) și amigdala (structură care joacă un rol important în procesarea emoțiilor), devine controlată de către cortexul prefrontal. 

Dezvoltarea abilităților de viață

Cercetătorii din cadrul Center on the Developing Child al Harvard University ne propun cinci metode pe care le putem folosi pentru a ajuta adolescenții să își dezvolte abilitățile de viață.

1) Rezolvarea problemelor în situații reale din viața de zi cu zi

Noi putem încuraja adolescenții să vină cu soluții la problemele din viața de zi cu zi. Dacă, spre exemplu, își doresc să meargă la un concert dar nu au bani pentru bilet, îi putem susține în a găsi soluții la această problemă. De ce este important? Adolescenții învață mai bine să ia decizii în situații reale, care sunt relevante pentru ei și în care pot testa eficiența soluției alese de ei.

2) Identificarea și gestionarea evenimentelor activatoare emoțional

Ca adulți, putem ajuta adolescenții să recunoască elementele (triggers) din mediu care le creează cele mai puternice emoții. Spre exemplu, în adolescență, atunci când eram criticată, deveneam defensivă. Conștientizarea comportamentului meu (faptul că deveneam defensivă) și identificarea elementelor activatoare emoțional (critica) m-au ajutat să îmi reglez emoțiile și comportamentul, încercând – în momentul în care eram criticată – să reevaluez situația, gândindu-mă că persoana care mă critică nu are nimic cu mine, ci vrea doar să mă ajute să îmi dezvolt anumite abilități, iar acela este modul în care el sau ea știe să ofere feedback. De ce este important? Acest tip de activitate ajută adolescenții să devină mai conștienți de sine, să își dezvolte strategii de coping pentru momentele dificile prin care trec și să le testeze.

3) Privirea situației stresante dintr-o altă perspectivă

Un alt lucru important pe care îl putem face pentru adolescenți este să îi încurajăm să întrebe oamenii în care au încredere cum fac ei față evenimentelor stresante din viață. În cazul în care nu au oameni apropiați pe care să îi poată întreba, le putem sugera să găsească mai multe moduri în care cineva ar putea privi o situație. De ce este important? Privirea evenimentelor stresante dintr-un alt punct de vedere poate duce la scăderea și diluarea sentimentului de furie, frustrare sau teamă. Prin acest tip de exercițiu, tinerii învață că există mai multe moduri de a privi o situație și de a face față acesteia.

4) Concentrarea pe obiective cu relevanță personală

Adolescența este perioada în care ne definim identitatea. Ne întrebăm cine suntem, care sunt principiile noastre, la ce suntem buni, ce ne dorim să facem în viață și ce ne împlinește. În această perioadă, tinerii își dezvoltă abilitatea de a lua decizii, într-un mediu sigur, lipsit de riscurile și implicațiile majore pe care le au deciziile de la vârsta adultă. Ca adulți, putem încuraja adolescenții să încerce activități noi, să își dezvolte abilitățile și să își descopere pasiunile. De ce este important? Acest tip de exercițiu îi va ajuta să își definească identitatea și să analizeze impactul pe termen lung pe care îl pot avea deciziile lor.

5) Construirea pe baza amintirilor pozitive și a reușitelor, oricât de mici ar fi ele

Momentele dificile și emoțiile negative le pot da adolescenților sentimentul că nu au control asupra vieții lor. Evenimentele negative repetate pot duce, în cazul unora dintre adolescenți, la scăderea stimei de sine, la apariția ruminației și a simptomelor specifice depresiei ori anxietății. Ajutându-i să își amintească evenimentele pozitive din viață și să realizeze faptul că și gesturile mici îi pot ajuta pe alții sau le pot face viața mai frumoasă, putem contribui la cultivarea stării de bine a adolescentului și la dezvoltarea abilităților sale de coping. De ce este important? Acest exercițiu îi ajută pe adolescenți să își construiască imaginea de sine, să facă față emoțiilor negative și să evalueze incertitudinea și provocările din viață ca fiind mai puțin amenințătoare.

Distribuie acum

Alexandra Huh

Alexandra Huh este psiholog clinician, doctorand în cadrul Universității Babes-Bolyai din Cluj, pasionată de oameni, neuroștiințe și de viață. Își iubește meseria și caută mereu experiențe care să o ajute să se dezvolte personal și profesional.

Mai multe articole de Alexandra Huh

Explorează

Lasă un comentariu