3 moduri prin care stresul îți afectează libidoul și ce poți face în acest sens

Ai o viață stresantă?

Te-ai întrebat vreodată cum îți influențează acest lucru libidoul?

Dacă ești stresat perioade lungi de timp, probabilitatea ca viața ta sexuală să aibă de suferit crește, ceea ce nu face decât să îți intensifice nivelul de stres. Mintea ta nu mai este concentrată pe lucrurile pe care trebuie să le finalizezi, ci pe întrebări de tipul:

Unde mi-a dispărut dorința sexuală?
De ce durează mai mult până când intru în atmosferă?
De ce îmi pierd concentrarea?
De ce îmi este dificil să am orgasm?


Miturile fac mai mult rău decât bine

Haideți să fim sinceri, oamenii au tendința de a ține stresul pentru sine. Și problema este că, dacă reușești să îți faci curaj și să vorbești cu cineva despre ce trăieși, e posibil să simți că răspunsurile lor nu fac decât să îți crească anxietatea cu privire la viața ta sexuală frustrantă.

Am auzit foarte multe mituri cu privire la stres și la sex de-a lungul anilor în care am lucract cu mai mult de 1000 de oameni în practica mea privată. Mai jos sunt trei dintre cele mai întâlnite:

1. Dacă stresul îți afectează sentimentele romantice pentru partenerul tău, ai putea, la fel de bine, să divorțezi.
2. O dată ce-ți dispare dorința sexuală, ea nu mai revine.
3. Dacă partenerul tău nu te mai dorește din cauza stresului, înseamnă că nu te mai iubește.


Aceste mituri au efecte devastatoare, deoarece de îndată ce te convingi pe tine însuți că “răul a fost făcut”, ce mai rămâne de făcut decât să te dai bătut? Să renunți? Să îți recunoști înfrângerea? Sfârșești fie prin a te abandona unei atitudini pasive, în care nu cauți ajutor sau, mai grav, depui actele pentru divorț.

Din acest motiv este extrem de important să cerem ajutorul adecvat și să învățăm despre modul în care stresul ne afectează viața sexuală. Familiarizându-ne cu momentele de stres accentuat și de perioadele mai puțin stresante, ne ajută, ca și cuplu, să navigăm printre toate probelemele, mai ușor. Un lucru este absolut sigur: partenerul stresat nu este singurul care suferă.

De ce ne afectează stresul dorința sexuală?

Dacă partenerii nu reușesc să gestioneze stresul ca și echipă, relația lor suferă. Iată care ar fi trei moduri prin care stresul afectează libidoul:

Cele două sisteme nervoase

Ființele umane au două sisteme nervoase. Sistemul nervos simpatic, care este accelerația și sistemul nervos parasimatic, care este frâna. Folosim accelerația atunci când experimentăm dificultăți și schimbări în viață. De fiecare dată când se întâmplă acest lucru, răspunsul nostru la stres (accelerația) se eliberează în corpul nostru. Acest lucru se întâmplă la nivel fizic: bătăile inimii se intensifică, palmele transpiră, iar la interior, simțim disconfort. Toate aceste lucruri sunt doar modalități prin care corpul tău îți dă o doză de energie fie pentru a te lupta cu problemele, fie pentru a fugi de ele.

De îndată ce provocarea a fost gestionată și pericolul a trecut, accelerația va fi eliberată de frână. Ah, încă o provocare a fost soluționată. Acum te poți relaxa. Dar…

Atunci când experimentăm stresul pentru o perioadă mai lungă de timp, se simte ca și cum accelerația s-ar fi blocat. Corpul nostru lucrează în program prelungit, tot timpul și nu mai ajungem să îi permitem frânei să se activeze.

Sexualitatea noastră funcționează mână în mână cu frânele noastre. În mod natural, biologic vorbind, nu prea are sens să ne bucurăm de o atingere erotică sau să stăm lângă partenerul nostru, sărutându-ne, dacă pedala noastră de stres este apăsată la maxim. Stresul și dorința sexuală nu se amestecă. Pur și simplu, nu poți să ai capul plin de 120 de griji în timp ce ai parte și de relații sexuale minunate.

Hormonii tăi se schimbă

Atunci când accelerația a fost suprasolicitată o perioadă lungă de timp, corpul tău va începe să producă și mai mult cortizol – cunoscut, de asemenea, sub numele de “hormonul stresului”. Pietrele de temelie folosite în acest proces sunt aceleași pietre folosite pentru producerea hormonului masculin – testosteron. Prin urmare, pentru cele mai multe persoane care experimentează stres pentru perioade lungi de timp, producerea de testosteron este redusă.

Potrivit dr. norvegin Haakon Aars, psihiatru și sexolog clinician, testosteronul este hormonul stresului cu o mare importanță pentru dorința sexuală atât la bărbați, cât și la femei. Acest lucru înseamnă că dorința sexuală îți scade ca urmare a unor motive fiziolgice logice.

Apropierea este înlocuită de absență

Sexualitatea ta nu este afectată de doar de hormoni, ci și de factori sociali, relaționali și psihologici. Atunci când se declanșează hormonii stresului, apropierea este înlocuită cu absența. Este aproape imposibil să fii prezent – să asculți și să fii interesat de oamenii din jurul tău – dacă te simți stresat. Este greu să faci față oricui altcuiva în afara de tine.

Hormonii stresului care pompează prin corpul tău te încurajează fie să te lupți fie să fugi. Acest lucru te poate face chiar să fii agresiv față de partenerul tău. Poți începe să te răstești la el sau să țipi. Oamenii dragi pe care îi vrei în jurul tău de obicei pot, dintr-o dată, să devină o sursă de iritare, deoarece îți solicită timp.

Toate aceste lucruri nu îți lasă prea mult timp pentru apropiere cu partenerul tău și încet, dar sigur, intimitatea începe să dispară. Pe măsură ce zilele devin săptămâni, ceea ce depui de obicei în Contul tău Emoțional, așa cum îi spune dr. John Gottman, este din ce în ce mai puțin.

Atunci când prezența și intimitatea dintre voi dispare și agresivitatea și iritatarea ating cote maxime, este firesc ca nesiguranțele să se intensifice. În majoritatea cazurilor, acest lucru este echivalentul diminuării considerabile a dorinței pentru intimitate și contact sexual.

Ce poți face?

Când sexualitatea îți dă bătăi de cap, e nevoie să abordezi problema esențială. Uite ce îți recomand.

Vorbește despre stres cu partenerul tău

Toată lumea poate experimenta perioade de stres și nu este nimic rușinos în asta. Cu toții suntem expuși riscului de a trăi stresul. Stabiliți un moment în care să aveți, zilnic, o conversație pentru reducerea stresului.

Alegeți să gestionați acest lucru ca o echipă

Cu cât funcționați mai mult ca o echipă, luptând împotriva stresului împreună, cu atât mai bine. Nu vă va intensifica doar sentimentul unității, însă vă arată și faptul că acest lucru este ceva ce puteți să depășiți împreună.

Acceptați faptul că dorința sexuală va fluctua

Uneori, dorința ta sexuală va fi mai scăzută și acest lucru este ok. Acceptă faptul că este posibil să fie nevoie de puțin timp pentru ca lucrurile să revină la normal. Este firesc să fie așa și dacă poți accepta acest lucru, poți avea o viață sexuală satisfăcătoare și în această perioadă. Ce trebuie să ții minte, totuși, este că îi va lua mai mult corpului tău până să se simtă excitat și va fi nevoie să te concentrezi pentru a-i permite “sistemului nervos de tip frână” să își intre în drepturi.

Concentrează-te pe activarea frânei

Cu cât poți să faci acest lucru mai mult, cu atât te vei lupta mai mult chiar cu stresul însuși. Aici te pot ajuta îmrățișările, mângâierile, sărutările și alte atingeri iubitoare. Forțează, pur și simplu, corpul să treacă de la stres la relaxare, dacă îi permiți. Sărută-l pe partenerul tău stresat puțin mai mult și îmbrățișează-l cu 20 de secunde în plus. Îi puteți oferi chiar și un masaj de 30 de minute, etc.

Adaptare după Maj Wismann

Distribuie acum

Sabina Strugariu

Sabina Strugariu este psiholog și psihoterapeut specializat în terapia integrativă. A absolvit un masterat în Evaluarea, consilierea și psihoterapia copilului, cuplului și familiei. Deține o specializare de lungă durată în psihoterapia cu copii și adolescenți, în cadrul EUROCPS. Este, de asemenea, membră a Colegiului Psihologilor din România și a Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie.

Mai multe articole de Sabina Strugariu

Explorează

NE-AR PLĂCEA SĂ AFLĂM OPINIA TA