Skip to content

Anul trecut, în noiembrie, am auzit pentru prima dată, de la partenerul meu de viață, despre o cale de învățare și dezvoltare personală care se bucură de tot mai multă atenție. Această abordare unică se numește sugestopedie și include elemente de psihologie, lingvistică și pedagogie, pentru a facilita procesul de învățare în moduri surprinzător de eficiente și profunde.

Ce este sugestopedia?

Sugestopedia, dezvoltată de psihologul bulgar Gheorghi Lozanov în anii 1960, se bazează pe conceptul că mintea umană are capacități uimitoare de asimilare a informațiilor, atunci când este relaxată și deschisă la sugestie. Tehnica principală a sugestopediei este „dezvoltarea capacitații de a învăța a creierului“, care implică crearea unui mediu relaxant și stimulativ pentru învățare.

Gheorghi Lozanov și-a fundamentat metodologia pe cercetările sale în domeniul psihologiei și al proceselor cognitive. El a fost influențat, în mod semnificativ, de teoria și practica hipnozei, precum și de cercetările în domeniul învățării și al memoriei.

Lozanov a observat că subiecții aflați într-o stare profundă de relaxare, similară stării hipnotice, erau mai receptivi la sugestii și asimilau informațiile într-un mod mai eficient. Această observație l-a condus la concluzia că starea de relaxare și deschiderea la sugestie pot facilita învățarea și memorarea.

Pe baza acestor observații, Lozanov a început să dezvolte o metodă de învățare care să utilizeze aceste principii. A integrat elemente precum muzica clasică, arta și teatrul într-un cadru educațional, creând un mediu stimulativ și relaxant pentru învățare. Apoi, a utilizat sugestii pozitive și imaginație creativă, pentru a încuraja subiecții să asimileze informațiile într-un mod rapid și eficient.

℗PUBLICITATE



Prin tot felul de experimente și aplicații practice, Lozanov a continuat să-și dezvolte și să-și rafineze metodologia, cunoscută ulterior sub numele de „sugestopedie“. Această metodă a fost aplicată cu succes în diverse domenii educaționale, atrăgând atenția specialiștilor ca o modalitate inovatoare de învățare.

Principiile de bază ale sugestopediei

  • Starea de relaxare și deschidere: învățarea este facilitată atunci când studenții sunt într-o stare de relaxare profundă și sunt deschiși la sugestie. Acest lucru poate fi realizat prin tehnici precum relaxarea musculară progresivă și respirația controlată.
  • Utilizarea muzicii și a artei: sugestopedia integrează muzica, arta și teatrul, pentru a crea un mediu stimulativ care să faciliteze învățarea și memorarea. Mai ales muzica clasică este considerată benefică pentru inducerea unei stări de relaxare și concentrare.
  • Sugestia pozitivă și imaginația creativă: mesajele pozitive și sugestiile sunt utilizate pentru a influența subconștientul într-un mod benefic. Practicienii metodei sunt încurajați să-și folosească imaginația creativă pentru a accesa informații și pentru a rezolva probleme.
  • Învățarea holistică și integrată: sugestopedia promovează o abordare holistică și integrată a învățării, în care aspectele cognitive, emoționale și spirituale sunt toate luate în considerare în procesul de asimilare a cunoștințelor.

Beneficiile sugestopediei

  1. Învățare rapidă și eficientă: metoda poate ajuta elevii să asimileze informațiile într-un timp mai scurt și cu mai puțin efort.
  2. Consolidarea memoriei: prin utilizarea tehnicilor de sugestie și imaginație creativă, sugestopedia poate ajuta la potențarea memoriei și la reținerea informațiilor pe termen lung.
  3. Reducerea stresului și a anxietății: mediul relaxant și stimulativ creat în cadrul sesiunilor sugestopedice poate contribui la reducerea stresului și a anxietății asociate cu învățarea.
  4. Dezvoltarea creativității și a gândirii critice: prin încurajarea imaginației creative și a gândirii laterale, sugestopedia poate stimula dezvoltarea creativității și a abilităților de rezolvare a problemelor.
  5. Îmbunătățirea stimei de sine și a motivației: reușita rapidă și eficientă în procesul de învățare poate spori stima de sine și motivația elevilor, crescându-le dorința de a asimila concepte noi.

În anii 1970, sugestopedia a fost redenumită „învățare accelerată“ în Statele Unite. Don Schuster de la Universitatea de Stat din Iowa și profesorii Ray Bordon și Charles Gritton au început să aplice aceste metode în învățământul școlar și universitar, cu rezultate impresionante. În 1975, ei au înființat Societatea pentru învățare și predare accelerată (SALT). Un rol esențial în introducerea sugestopediei în Occident l-a jucat dr. Evelyna Gateva care a lucrat îndeaproape cu Lozanov.

Nu știu dacă v-am convins să cercetați mai mult despre acest subiect, însă eu intenționez să mă folosesc de principiile sugestopediei (învățării accelerate) în îmbunătățirea nivelului de limbă spaniolă. Vă țin la curent cu progresele înregistrate!


Citește și:

Project manager creativ cu peste 10 ani de experiență în companii din top Fortune 500, bun comunicator, coach, Gabriela a colaborat îndeaproape cu oameni și echipe din întreaga lume. Este autoarea cărții „VUCA² – Accesează Puterea Din Tine“, cartea și sistemul de carduri bazate pe conceptul ei unic de a trăi într-o lume plină de volatilitate, incertitudine, complexitate și ambiguitate.

Caută
Coșul de cumpărături0
Nu există produse în coș
Continuă cumpărăturile
0