Jocuri care sprijină auto-reglarea emoțională a copiilor

Autoreglarea este abilitatea de a ne controla nu numai comportamentul dar și emoțiile. Teoretic, cu cât avem un autocontrol mai bun cu atât putem să ne ducem mai bine la îndeplinire scopurile. Cu ajutorul unei autoreglări bune am putea mânca mai sănătos, am putea dormi mai mult și mai bine și nu ne-am pierde complet mințile când lucrurile nu merg în direcția în care am vrea noi.

Când este vorba de copii, experții consideră că aceia care își exercită cel mai bine autocontrolul se descurcă mai bine în mediul academic, își însușesc gândirea critică, iau decizii mai sănătoase și beneficiile se întind din copilărie pe parcursul întregii vieți.

În calitate de părinte probabil că ai observat deja că cei mici n-au aproape nicio iotă din ceea ce numim autoreglare (bun venit crizelor de nervi!) iar copiii mai mari au resurse limitate și ei în acest sens (pot să mă abțin până explodez!). Deși este o abilitate care se câștigă pe măsură ce creștem, ar trebui să o lăsăm total în seama naturii sau este ceva ce-am putea face și noi acasă pentru a ne ajuta copiii să dezvolte și să-și întărească această aptitudine importantă? Studii foarte interesante vorbesc despre faptul că auto-reglarea poate fi învățată. Partea cea mai bună este că poate fi învățată prin joc. Iată cum:

1-2-3 La perete STAI!

Se desenează o linie de Start la o distanță semnificativă față de perete. Un jucător se așează cu fața la perete și restul în spatele liniei de start. Cel care stă cu fața la perete spune “1-2-3 La perete STAI!” – timp în care ceilalți trebuie să avanseze către perete – și se întoarce brusc pentru a-i surprinde pe cei ce avansează spre perete în mișcare. Cei surprinși în mișcare, avansând spre perete sunt retrimiși în spatele liniei de Start. Câștigă cel care ajunge primul la perete fără a fi văzut de cel ce numără și tot acesta va lua acum celui din urmă locul la perete.


După ce jucați câteva runde în stilul clasic propune-le o schimbare: jucatorii vor sta pe loc când cel care “se pune” numără și se vor deplasa când zice “stai”. Deci se inversează regulile.

Cum îi ajută această simplă schimbare pe copii să învețe autoreglarea? Are legătură cu faptul că vechile reguli, care între timp au devenit obișnuință, trebuiesc acum schimbate, inversate. Deci cei mici trebuie să se controleze, să se gândească și să exerseze schimbarea unui comportament implementat. Deși la suprafață poate părea simplu, în profunzime acestea sunt schimbări serioase.

Dans – STOP

Puneți muzică și încurajați copiii să danseze. Voi stați pe margine și din când în când strigați “Stop!”, moment în care copiii trebuie să înghețe, să rămână nemișcați în poziția în care se află în acel moment al dansului. După un timp, schimbați rolurile.

Un alt mod de a educa autoreglarea este prin încurajarea independenței. Astfel, voi aveți ocazia să faceți o pauză, iar copiii se pot bucura de faptul că ei dețin acum controlul. Toată lumea câștigă!


Distribuie acum

Cristina Petrescu-Ghenea

Este medic specialist în psihiatria copilului și adolescentului, psihoterapeut de cuplu și familie. A absolvit Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila” București și programul de formare al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie. Este unul dintre psihoterapeuții asociatiei, autor al site-ului paginadepsihologie.ro și coordonator al grupurilor de formare în psihoterapia familiei din București.

Mai multe articole de Cristina Petrescu-Ghenea

Explorează

NE-AR PLĂCEA SĂ AFLĂM OPINIA TA